تشدید جنگ پوتین باعث تسریع سقوط جمعیتی برای روسیه شده است

افرموف گفت: “ضربه اصلی به نرخ زاد و ولد غیرمستقیم خواهد بود، زیرا در نتیجه افق برنامه ریزی بیشتر خانواده ها به طور کامل از بین می رود.” و هر چه بسیج بیشتر طول بکشد، تأثیر آن قوی‌تر خواهد بود.»

علاوه بر تلفات هزاران نفر در میدان نبرد، نام نویسی 300000 نیروی ذخیره برای پیوستن به نبرد – و فرار حتی بیشتر از مردان به خارج از کشور – اهداف پوتین را برای شروع تثبیت جمعیت در سال جاری از مسیر خارج می کند.

النا چوریلووا، محقق آزمایشگاه بین‌المللی جمعیت و سلامت دانشکده اقتصاد، گفت: «احتمالاً در شرایط عدم اطمینان، بسیاری از زوج‌ها بچه‌دار شدن را برای مدتی به تعویق می‌اندازند تا وضعیت تثبیت شود». در سال 2023، احتمالاً شاهد کاهش بیشتر نرخ زاد و ولد خواهیم بود.

اقتصاددانان Renaissance Capital در گزارشی در این ماه گفتند که جمعیت نامطلوب در مناطقی از اوکراین که پوتین قصد دارد آن ها را ضمیمه کند، تنها به چالش هایی که روسیه با افزایش بار جمعیتی با آن مواجه است، اضافه می کند.

این بسیج خانواده‌ها را شاید در سخت‌ترین لحظه‌ای که تا به حال برای جمعیت روسیه به وجود آورده است، متزلزل می‌کند، به طوری که تعداد زنان در سنین باروری در دهه گذشته حدود یک سوم کاهش یافته است. این همچنین همزمان با یکی از بالاترین نرخ های مرگ و میر در جهان و همچنین بازار کار فرسوده و خاکستری، در کنار جریان های مهاجرتی و سوالاتی در مورد توانایی روسیه برای جذب کارگران از خارج است.

آنچه اقتصاد بلومبرگ می گوید …

© 2022 بلومبرگ LP



منبع

این گزارش با استناد به پیامدهای ویروس کرونا و خروج مهاجرت، در عوض اصلاحی را پیشنهاد کرد که کاهش 416700 نفری را در سال 2030 پیش بینی کرد.

اختلالات فلج کننده ناشی از جنگ با بحران جمعیتی که ریشه در دهه 1990 داشت، همگرا می شود، دوره ای از مشکلات اقتصادی پس از فروپاشی شوروی که باعث کاهش نرخ باروری شد. الکسی راکشا، جمعیت شناس مستقل، آن را “یک طوفان کامل” می نامد.

یک حساب جمعیتی برای روسیه رسیده است، اقتصاد این کشور گرسنه از کارمندان جوان است و اکنون در معرض خطر رکود یا بدتر از آن مدت ها پس از پایان جنگ قرار دارد. بلومبرگ اکونومیکس اکنون نرخ رشد بالقوه روسیه را 0.5 درصد تخمین می زند، که دو درصد کمتر از قبل از جنگ است – با جمعیتی که حدود یک چهارم کاهش رتبه را تشکیل می دهد.

«جمعیت روسیه رو به کاهش بوده است و جنگ باعث کاهش بیشتر آن خواهد شد. دلایل؟ مهاجرت، کاهش باروری و تلفات ناشی از جنگ. این امر هم رشد بالقوه را از بین می‌برد و هم سیاست مالی را گسترش می‌دهد، زیرا دولت تلاش می‌کند کاهش نیروی کار را با سیاست‌های طرفدار ناتالیست معکوس کند.

در حالی که آسیب‌های جمعیتی معمولاً در طی دهه‌ها رخ می‌دهند، پیامدهای تهاجم بدترین سناریوها را محتمل‌تر می‌کند – و خیلی زودتر از حد انتظار.

برنامه‌های دولت پوتین، شروع به معکوس کردن کاهش جمعیت در سال 2022 قبل از از سرگیری رشد در سال 2030 را هدف قرار داده بود. نتیجه گیری آن اهداف غیر واقعی بود.

به گفته ایگور افرموف، محقق و متخصص جمعیت شناسی در موسسه گایدار در مسکو، اگر عملیات نظامی در ماه های آینده ادامه یابد، همانطور که انتظار می رود، روسیه ممکن است شاهد کمتر از 1.2 میلیون تولد در سال آینده باشد که کمترین میزان در تاریخ مدرن است. مجموع مرگ و میر در روسیه به طور متوسط ​​سالانه نزدیک به 2 میلیون نفر است، اگرچه این تعداد در طول همه گیری افزایش یافت و در سال گذشته به 2.5 میلیون نفر نزدیک شد.

به گفته افرموف، ادامه مبارزات نظامی و بسیج تا پایان بهار آینده “فاجعه بار” خواهد بود و احتمالاً تعداد تولدها را در 12 ماه منتهی به اواسط سال 2024 به تنها 1 میلیون کاهش می دهد. او گفت که نرخ باروری ممکن است به 1.2 فرزند در هر زن برسد، سطحی که روسیه تنها یک بار در سال های 1999-2000 مشاهده کرده است.

نرخ باروری 2.1 برای ثابت نگه داشتن جمعیت بدون مهاجرت مورد نیاز است.

الکساندر ایزاکوف، اقتصاددان روسی.

اما با نزدیک شدن روسیه به حمله به اوکراین در فوریه، این سال مرگبارترین سال خود از زمان جنگ جهانی دوم را پشت سر می‌گذاشت – که با شیوع بیماری همه‌گیر بدتر شد – با کاهش جمعیت از سال 2018. در 1 آگوست به 145.1 میلیون نفر رسید، یک سقوط. 475500 از ابتدای سال و از 148.3 میلیون در سال 1991، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، کاهش یافته است.

(بلومبرگ) — رئیس جمهور ولادیمیر پوتین سال ها را صرف رقابت با ساعت جمعیتی روسیه کرد، اما دستور حمله به اوکراین را داد که جمعیت کشورش را در معرض کاهش تاریخی قرار داد.

بیشترین خوانده شده از بلومبرگ

ضربه اصلی

برای پوتین که به تازگی 70 ساله شده است، جمعیت شناسی روسیه از مدت ها قبل یک مسئله وجودی بوده است و همین سال گذشته او اعلام کرد که “نجات مردم روسیه اولویت اصلی ماست.” او رهبری تلاش‌ها برای خرید زمان با سیاست‌های پرهزینه را برعهده داشت که به افزایش طول عمر کمک کرد و از پرداخت‌های یکجا برای تازه مادران گرفته تا تسهیلات وام مسکن برای خانواده‌ها را شامل می‌شد.