ترکیه هشدار داد که می‌تواند سوئد و فرآیند ناتو فنلاند را «تجمع» کند

ترکیه، سوئد و فنلاند یادداشت مشترکی را در خلال نشست سران ناتو در ماه گذشته امضا کردند که به ائتلاف اجازه داد تا با دعوت از کشورهای شمال اروپا به ائتلاف نظامی که به دنبال گسترش و تقویت در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین است، پیش برود.

با این یادداشت، فنلاند و سوئد موافقت کردند که به «درخواست‌های معلق اخراج یا استرداد مظنونان تروریسم» از سوی ترکیه، به سرعت و به طور کامل مطابق با کنوانسیون اروپایی استرداد رسیدگی کنند.



منبع

هیچ واکنش فوری از سوی سوئد و فنلاند به اظهارات اردوغان وجود نداشت.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی پس از جلسه کابینه گفت: می خواهم یک بار دیگر یادآوری کنم که اگر این کشورها اقدامات لازم را برای تحقق شرایط ما انجام ندهند، روند (الحاق) را متوقف خواهیم کرد. موضع ما در مورد این موضوع بسیار روشن است. بقیه به عهده ی آنان است.”

اردوغان گفت که سوئد به‌ویژه «تصویر خوبی ارائه نمی‌کند»، اما توضیح بیشتری نداد.

ترکیه این دو کشور را متهم می کند که نسبت به گروه هایی که آنها را تهدید کننده امنیت ملی می داند، بسیار مهربان هستند. وزیر دادگستری ترکیه در اوایل این ماه گفت که دولت درخواست‌های خود را برای استرداد مظنونان تروریستی تحت تعقیب کشورش تجدید کرده است.

ماه گذشته، ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف لغو کرد، اما هشدار داد که در صورت عدم استرداد مظنونان مرتبط با گروه‌های غیرقانونی کرد یا شبکه یک روحانی تبعیدی متهم به سازمان‌دهی کودتای نافرجام در سال 2016، این روند را مسدود خواهد کرد.

آنکارا، ترکیه (AP) – رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که ترکیه همچنان می‌تواند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را متوقف کند، مگر اینکه این دو کشور اقداماتی را انجام دهند که خواسته‌های امنیتی آنکارا را برآورده کند.

الحاق کشورهای شمال اروپا هنوز باید توسط پارلمان 30 عضو ناتو تایید شود و پارلمان ترکیه می تواند از تصویب این توافق خودداری کند.