ترامپ می‌گوید روسیه می‌تواند با کشورهای ناتو که سهم خود را پرداخت نمی‌کنند، «هر کاری که می‌خواهد» انجام دهد

رئيس جمهور سابق دونالد ترامپ با اشاره به گفتگوی ریاست جمهوری خود، روز شنبه گفت که اگر روسیه به یک کشور ناتو حمله کند که هزینه دفاعی کافی را پرداخت نکرده است، روسیه را تشویق خواهد کرد که “هر کاری که می خواهد انجام دهد”.

ترامپ در صحبت با حامیان خود در کارولینای جنوبی، تبادل نظر با رئیس جمهور یک “کشور بزرگ” را بازگو کرد که پرسیده بود در صورت حمله روسیه از آنها محافظت می شود یا خیر. ترامپ گفت که به رهبر گفته است که اگر دولت آمریکا سهم خود را در هزینه‌های دفاعی پرداخت نکند، از اتحادیه محافظت نخواهد کرد.

“نه، من از شما محافظت نمی کنم. در واقع، من آنها را تشویق می کنم که هر کاری می خواهند انجام دهند. باید پرداخت کنی ترامپ گفت: باید صورت حساب های خود را بپردازید.

ترامپ این سخنان را در جریان تجمعی در محوطه دانشگاه کاستال کارولینای آمریکا بیان کرد. این در حالی است که روسیه به جنگ خود در اوکراین ادامه می دهد و پس از آن که برخی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ابراز نگرانی کردند که روسیه ممکن است به دنبال گسترش به کشورهای دیگر باشد.

این اتحاد در سال 1949 برای دفاع دسته جمعی در برابر اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد. ویژگی بارز توافق این است که حمله به یک متحد، حمله به همه است.

ترامپ مدت‌هاست که در مورد ناتو غمگین بوده و با سران کشورهای عضو درگیر بوده است و بنا بر گزارش‌ها تهدید کرده است که ایالات متحده را از این بلوک به دلیل خواسته‌هایی که کشورهای عضو صرف هزینه 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای دفاع کنند، تهدید کرده است.

گزارشی که سال گذشته منتشر شد نشان داد که تنها 11 کشور از 30 کشور عضو آن زمان، 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود یا بیشتر را برای دفاع هزینه می کنند. فنلاند سال گذشته به دلیل نگرانی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین، عضویت ناتو را دریافت کرد.

از زمان روی کار آمدن، رئیس جمهور جو بایدن او به دنبال اطمینان دادن به ناتو در مورد تعهد ایالات متحده به این گروه است، که کاملاً در تضاد با سلف جمهوری خواه خود است.

ماه گذشته، بایدن یک لایحه دفاعی 886 میلیارد دلاری را امضا کرد که یک رئیس جمهور را از خروج یکجانبه از ناتو منع می کند، که می تواند تعهد کمپین انتخاباتی ترامپ در سال 2024 را برای ارزیابی “بنیادی” “هدف ناتو و ماموریت ناتو” خنثی کند.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر ترامپ در مورد ناتو، گفت: «تشویق تهاجم نزدیکترین متحدان ما توسط رژیم‌های قاتل وحشتناک و بی‌خطر است – و امنیت ملی آمریکا، ثبات جهانی و اقتصاد ما را در داخل به خطر می‌اندازد».

علاوه بر اظهارنظر ناتو، ترامپ روز شنبه همچنین به شکست اخیر در تصویب یک توافق مرزی دوجانبه افتخار کرد.

ما توافق فاجعه بار مرزی جو بایدن را درهم شکستیم. مایک جانسون کار بسیار خوبی انجام داد.

ناکامی در تصویب لایحه مرزی پس از آن رخ داد که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ترامپ از حزبش می‌خواست این قانون را رد کند به این امید که بتواند از بحران در مرز جنوبی به عنوان ابزاری سیاسی برای پیروزی در انتخابات مجدد در نوامبر استفاده کند، رخ داد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است

منبع