تحلیل – ترامپ در پرونده اسناد طبقه بندی شده با مشکلات دشواری روبرو است

اگر به محاکمه برود، هیئت منصفه فلوریدا به این پرونده رسیدگی خواهد کرد، زیرا بازپرس ویژه در آنجا به دنبال کیفرخواست است. در ایالتی که متمایل به محافظه‌کاران است، ترامپ تنها به یک هیئت منصفه نیاز دارد تا با محکومیت او مخالفت کند تا یک محاکمه غیرقانونی وجود داشته باشد.

فرض کنید همه اسناد از طبقه بندی خارج شده بودند. تاد هانتلی، استاد حقوق دانشگاه جورج تاون، گفت: قانون جاسوسی اهمیتی نمی‌دهد.

کارشناسان حقوق امنیت ملی از وسعت مدارک در کیفرخواست که شامل اسناد، عکس ها، پیام های متنی، صوتی و اظهارات شاهدان است، شگفت زده شدند. آنها گفتند که این ادعای دادستان ها مبنی بر اینکه ترامپ به طور غیرقانونی اسناد را گرفته و سپس سعی کرده است آنها را پنهان کند، محکم شد.

وکلای ترامپ بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. ترامپ بی گناهی خود را اعلام کرده و این پرونده را “شکار جادوگر” خوانده است که توسط دشمنان سیاسی سازماندهی شده است.

اما موضوع طبقه بندی احتمالاً بی ربط خواهد بود. دادستان ها ترامپ را بر اساس قانون جاسوسی متهم کردند، قانون دوران جنگ جهانی اول که پیش از طبقه بندی است و تنها نگهداری غیرمجاز «اطلاعات دفاع ملی» را جرم انگاری می کند.

عنصر توطئه اتهامات ممانعت را بسیار جدی‌تر می‌کند و همه دادستان‌ها باید ثابت کنند که ترامپ با شخص دیگری تلاش می‌کرد تا مانع از تحقیقات شود، صرف نظر از اینکه آیا موفق شده‌اند یا خیر.

با این حال، ترامپ راهبردهای بالقوه موفقی دارد. وکلای او می‌توانند اظهارات شاهدان را به چالش بکشند، دیگران را مقصر بدانند یا استدلال کنند که او از توصیه‌های وکلای خود پیروی می‌کند و قصد نقض قانون را نداشته است.

کارشناسان حقوقی می گویند به نظر می رسد شواهد نشان می دهد که ترامپ از داشتن اسنادی در اختیار دارد که مشروط به احضاریه است، اما از تحویل آنها خودداری کرده و وکلایش را تشویق کرده اند که اف بی آی را گمراه کنند.

او روز جمعه در پلتفرم Truth Social خود نوشت: «هیچ جنایتی وجود نداشت، به جز آنچه وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی سال‌ها علیه من انجام می‌دادند».

کارشناسان حقوق امنیت ملی گفتند که اطلاعات دفاع ملی نیازی به طبقه بندی برای تحت پوشش قرار گرفتن آن قانون ندارد. اطلاعات فقط باید برای دشمنان کشور مفید باشد و از نزدیک توسط دولت نگهداری شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا که نامزدی برای نامزدی مجدد در انتخابات 2024 است، روز جمعه در یک کیفرخواست در دادگاه فدرال فلوریدا متهم شد. 37 اتهام علیه وی شامل نقض قانون جاسوسی، ممانعت از اجرای عدالت و اظهارات نادرست است.

“بدتر از جنایت”

تیم دفاعی او همچنین می‌تواند درخواست‌هایی ارائه کند که محاکمه را تا پس از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ به تعویق بیاندازد. کارشناسان حقوقی در مورد اینکه آیا ترامپ در صورت پیروزی می تواند خود را عفو کند یا خیر، اختلاف نظر دارند.

(گزارش توسط جک کوئین در نیویورک؛ گزارش اضافی توسط سارا ان. لینچ در واشنگتن دی سی؛ ویرایش توسط امی استیونز و سینتیا اوسترمن)



منبع

مارک مک دوگال، وکیل دادگستری، گفت که ممانعت از اجرای عدالت اتهامی است که دفاع از آن بسیار دشوار است. “این به مردم توهین می کند. پنهان کردن چیزها از یک روند قانونی قانونی بیشتر مردم می‌دانند که چرا این یک جرم است.»

بزرگترین خطر ترامپ می تواند در توطئه برای ممانعت از اتهامات عدالت باشد که حداکثر مجازات آن 20 سال زندان است.

ترامپ مدعی شده است که اسناد را قبل از گرفتن آنها از حالت طبقه بندی خارج کرده است. این ادعا توسط یک مکالمه نواری که در کیفرخواست ذکر شده است، تضعیف می شود، که می گوید ترامپ یک سند محرمانه را به چند نفر نشان داد و گفت که «می توانست آن را از حالت طبقه بندی خارج کند» به عنوان رئیس جمهور اما این کار را نکرد.

(رویترز) – به گفته کارشناسان حقوقی که گفتند نه قانون و نه حقایق به نظر می رسد، دونالد ترامپ در برابر اتهاماتی مبنی بر نگهداری غیرقانونی اسناد فوق محرمانه پس از خروج از کاخ سفید در سال 2021، با وظیفه سنگینی روبرو است.

توسط جک کوئین

الیزابت گویتین، کارشناس قانون امنیت ملی در مرکز عدالت برنان، گفت: «جزئیات از نظر بی دقتی با این اسناد و تلاش هماهنگ برای دور نگه داشتن آنها از دست FBI بسیار تکان دهنده است.

کارشناسان حقوقی می گویند تلاش چند ساله ترامپ برای مخفی کردن اسناد احتمالاً عامل اصلی تصمیم بازپرس ویژه جک اسمیت برای متهم کردن او بوده است.

نیلی کاتو گفت که بر اساس قرائت وی از کیفرخواست، دادستان ها احتمالا شاهدان زیادی دارند که گزارش های مشابهی از تلاش های ترامپ به آنها ارائه کرده اند.

کلارک نیلی، کارشناس حقوقی در مؤسسه محافظه‌کار کاتو، می‌گوید: «این تقریباً تا آنجایی که می‌توانید تصور کنید یک مورد انسداد واضح است.

گویتین از مرکز برنان گفت: «این وضعیتی است که در آن پوشش بدتر از جرم است. اگر او فقط سهل انگاری می کرد، هیچ اتهامی مطرح نمی شد.»

در جریان تحقیقات، وکلای ترامپ به اف بی آی گفتند که تمام اسناد طبقه بندی شده در اختیارشان را تحویل داده اند که دروغ بوده است. آنها گمراه کردن عمدی بازرسان را تکذیب می کنند.

آیا ترامپ می تواند خود را ببخشد؟