تایوان تحرکات چین را تماشا می کند اما تشدید نمی بیند

تایپه/پکن (رویترز) – پس از آنکه چین دیدار بین تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان و کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را محکوم کرد، گفت که دولت تایوان مراقب یک ناو هواپیمابر چینی است اما انتظار تشدید تنش‌ها را ندارد. .

در حالی که رسانه های دولتی چین این نشست در کالیفرنیا را محکوم کردند – تلویزیون دولتی در تفسیری گفت کسانی که به دنبال استقلال تایوان هستند “جسد آنها را تکه تکه می کنند و استخوان ها را پودر می کنند” – وزارت دفاع چین اقدام تلافی جویانه خاصی را تهدید نکرد.

آخرین هیئت قانونگذار آمریکا به تایوان به رهبری مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه وارد تایپه شد.

کو گفت که چین همچنین در تلاش است چهره دیپلماتیک تری را به جهان نشان دهد و اشاره کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در حال حاضر در پکن هستند.

وزارت خارجه چین از اظهار نظر در مورد این شرکت هواپیمایی و آنچه که در حال انجام است، خودداری کرد.

در مارس سال گذشته، کشتی شاندونگ از تنگه تایوان عبور کرد، درست چند ساعت قبل از اینکه روسای جمهور چین و ایالات متحده صحبت کنند.

چین در آگوست گذشته پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت از تایپه، بازی‌های جنگی را در اطراف تایوان برگزار کرد.

تایوان به اپراتورهای کشتیرانی گفته است که اگر با چنین درخواست هایی از سوی چین مواجه شدند، باید آنها را رد کنند و فوراً به گارد ساحلی تایوان برای ارائه کمک اطلاع دهند.

او بعداً به قانونگذاران گفت که این کشتی در شرق منتهی الیه جنوبی تایوان است و کشتی‌های جنگی تایوانی آن را در فاصله پنج تا شش مایل دریایی زیر نظر داشتند.

نوشته بن بلانچارد و لیز لی

چین می گوید تنگه تایوان قلمرو مستقل آن است.

چیو کو چنگ وزیر دفاع تایوان در پارلمان تایپه به خبرنگاران گفت: ناو چینی شاندونگ روز چهارشنبه مشاهده شد و در حال حاضر 200 مایل دریایی (370 کیلومتر) از هزینه شرقی تایوان فاصله دارد.

بازار سهام تایوان تا حد زیادی تنش های اخیر را مهار کرد و شاخص معیار در روز پنجشنبه 0.4 درصد کاهش یافت.

چین قبلا و در مواقع حساس مشابهی ناوهای هواپیمابر خود را به نزدیکی تایوان حرکت داده است.

چین شکایت می کند

بنابراین در حال حاضر آنها به ارائه یک تصویر صلح آمیزتر و قدرت بزرگ ادامه می دهند.»

چیو گفت که ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس نیمیتز نیز در 400 مایل دریایی شرق تایوان قرار دارد.

نیروی دریایی ایالات متحده از اظهار نظر خودداری کرد و افزود که “در مورد عملیات آینده یو اس اس نیمیتز گمانه زنی نخواهد کرد”.

دفتر او گفت که تسای که قرار است روز جمعه به تایپه بازگردد، روز شنبه با هیئت مک کال دیدار خواهد کرد.

او گفت: «چیزی که کمونیست های چینی بیشتر به آن اهمیت می دهند این است که آیا مک کارتی از تایوان بازدید خواهد کرد یا خیر.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که گروه چینی از سه کشتی شامل یک ناوچه و یک کشتی پشتیبانی تشکیل شده است و یک کشتی جنگی ژاپنی نیز گروه را زیر نظر دارد.

وزیر دفاع چیو گفت تایوان واکنش نشان خواهد داد اگر کشتی های گشت چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کنند، که معمولاً به عنوان یک مانع غیررسمی بین دو طرف عمل می کند.

مک کارتی – سومین مقام عالی رتبه در سلسله مراتب رهبری ایالات متحده – و سایر قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات روز چهارشنبه با تسای در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان در سیمی ولی، کالیفرنیا ملاقات کردند.

تایوان همچنین نگران اعلام چین در اواخر روز چهارشنبه است مبنی بر اینکه اداره ایمنی دریایی این کشور قرار است کشتی‌ها را در تنگه تایوان بازرسی کند، از جمله اینکه احتمالاً سوار آن‌ها می‌شود.

این اولین باری است که ژاپن شاهد ورود شاندونگ در سال 2019 به اقیانوس آرام است.

چیو گفت: «این در حال تمرین است، اما زمان‌بندی آن کاملاً حساس است، و ما هنوز در حال بررسی آن هستیم.» وی افزود که هنوز هواپیما در حال بلند شدن از عرشه آن دیده نشده است.

در بیانیه ای آمده است: «ارتش آزادیبخش خلق چین به وظایف و مأموریت های خود پایبند است، در همه حال درجه بالایی از هوشیاری را حفظ می کند، قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دفاع می کند و قاطعانه صلح و ثبات در تنگه تایوان را حفظ می کند».

(گزارش توسط بن بلانچارد و لیز لی؛ گزارش اضافی توسط راجر تونگ، فیث هانگ و ییمو لی در تایپه، تیم کلی در توکیو و یو لون تیان در پکن؛ ویرایش توسط لینکلن فست و مارک هاینریش)



منبع

با این حال، او گفت کشتی ای که چین برای هدایت بازرسی ها فرستاده است، Haixun 6، در حال حاضر در آب های نزدیک به سواحل چین است. کو افزود که از موارد اخیر سوار شدن چین به کشتی های تایوانی برای بازرسی آنها اطلاعی ندارد.

این دیدار در شرایط ضعیفی در روابط ایالات متحده و چین و با وجود تهدیدات تلافی جویانه از سوی پکن برگزار شد که مدعی است تایوان را به صورت دموکراتیک اداره می کند و هرگز از توسل به زور برای تحت کنترل گرفتن چین صرف نظر نکرده است.

کو چنگ هنگ، معاون دفتر امنیت ملی تایوان، روز پنجشنبه به قانونگذاران گفت که آنها انتظار چنین واکنش شدیدی را از سوی چین پس از سفر پلوسی نداشتند.

او افزود: “نمی توان گفت که برای ما اینجاست، اما به محض اینکه این وضعیت اتفاق افتاد – همه چیز مرتبط است.”

چیو گفت: «این چین بود که به طور یکجانبه صلاحیت خود را بر این دریا اعلام کرد و ما با این موضوع موافق نیستیم.