بی‌اعتنایی چین به رهبر نظامی آمریکا، خطر تشدید تنش را برجسته می‌کند

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که چین از سال 2021 به بیش از 12 درخواست برای گفتگو با پنتاگون و نزدیک به ده درخواست تعامل در سطح کاری رد کرده یا به آنها پاسخ نداده است.

او گفت: «چین می‌خواهد ایالات متحده و شرکای آن نسبت به افزایش خطرات نظامی و امنیتی در شرق آسیا احساس نگرانی کنند و سپس واشنگتن رفتار عملیاتی خود را به چیزی تغییر دهد که پکن آن را کمتر تهدیدکننده می‌داند».

این امر آمریکا را ناامید کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: «صادقانه بگویم، این فقط آخرین مورد از بهانه های متعدد است.

یک مقام بدون ارائه جزئیات گفت که پاسخ‌ها متفاوت است، اما، مانند آخرین انتقاد، پاسخ پکن منفی است.

ما… روی این مسئله درگیری نظامی با نظامی دست درازی داشته ایم و هنوز شریکی مستمراً مشتاق نداریم.»

جیکوب استوکس، کارشناس ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا، گفت: در نتیجه، رهبران چین معتقد نیستند که استفاده از گفتگوهای نظامی برای کاهش اضطراب ایالات متحده به نفع آنهاست.

یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت ویلیام برنز، رئیس سیا ماه گذشته از چین بازدید کرد و با همتایان چینی خود برای تاکید بر “اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز در کانال های اطلاعاتی” گفتگو کرد.

ارتش ایالات متحده با فشار برای ایجاد خطوط ارتباطی باز با همتایان چینی خود – چه در سطوح ارشد و چه در سطوح کاری – برای کاهش خطر شعله ور شدن احتمالی، چیزی که مدتهاست از آن حمایت می کرد، پاسخ داده است.

(گزارش توسط ادریس علی، فیل استوارت، دیوید برانستروم، مایکل مارتینا، یو لون تیان، مارتینا پولارد و لوری چن. ویرایش توسط دان دورفی و آلیستر بل)



منبع

خطرات و مزایا

ژو گفت: «دلیل اصلی عدم تمایل چین به دیدار وزیر دفاع خود با ایالات متحده این است که ما فکر می‌کنیم گفت‌وگو باید در شرایط مساوی باشد.»

برخورد و فرود اضطراری

توسط ادریس علی، فیل استوارت و یو لون تیان

در حالی که هیچ یک از کشورها خواهان درگیری نظامی تصادفی نیستند، چین معتقد است که ارتش ایالات متحده در حوزه نفوذ خود، از جمله در دریای چین جنوبی و اطراف تایوان، عمل می کند.

در سال 2001 یک هواپیمای جاسوسی ایالات متحده پس از برخورد با یک جت جنگنده چینی در جزیره هاینان فرود اضطراری کرد.

سپس دیدگاه چین در مورد چگونگی تناسب گفتگوهای نظامی با روابط گسترده تر ایالات متحده و چین وجود دارد. ایالات متحده ممکن است بخواهد بحث های مربوط به امنیت را در مسیر جداگانه ای نگه دارد، اما رهبران چین ترجیح می دهند تمرکز خود را بر مسائل تجاری و اقتصادی حفظ کنند. از این منظر، گفتگوهای نظامی چیزی برای چانه زدن است.

واشنگتن/پکن (رویترز) – لبخندها و دست دادن مختصر رهبران نظامی آمریکا و چین در هتلی مجلل در سنگاپور در روز جمعه، نشان دهنده یخ زدگی عمیق در ارتباطات بین دو نیروی مسلح است که در حال تبدیل شدن به یک نگرانی فزاینده در پنتاگون است.

روابط بین ابرقدرت ها با اصطکاک بر سر مسائلی از تایوان و فعالیت نظامی چین در دریای چین جنوبی گرفته تا تلاش های ایالات متحده برای عقب نگه داشتن صنعت نیمه هادی چین به طور فزاینده ای تیره و تار است.

این رویارویی ناخوشایند تنها آخرین نمونه از آنچه مقامات و تحلیلگران آمریکایی می گویند اختلاف نگران کننده بین نحوه نگرش این دو کشور به خطرات نظامی است، در حالی که ایالات متحده برای ارتباطات نظامی بیشتر و عمیق تر فشار می آورد و چین تمایلی به تعامل ندارد.

الی راتنر، دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور هند و اقیانوس آرام که هفته گذشته در این مراسم سخنرانی می کرد، گفت: «ما از نظر زمانی که تماس های تلفنی، پیشنهادی برای ملاقات ها و گفتگوها را پیشنهاد داده ایم، با مشکلات زیادی روبرو بوده ایم.

دانیل راسل، دیپلمات ارشد آسیای شرقی در دوره اوباما که اکنون در موسسه سیاست جامعه آسیایی کار می کند، گفت: «پکن به وضوح از روابط اقتصادی با تجارت و دولت آمریکا به جای کانال های سیاسی و دفاعی بحث برانگیزتر حمایت می کند.

در مقابل، رهبران چین در برقراری تماس‌های نظامی کند بوده‌اند و در دوره‌های تنش دیپلماتیک سریع آنها را تعطیل کرده‌اند. مقامات آمریکایی می گویند پس از اینکه ایالات متحده یک بالن جاسوسی چینی را در اوایل سال جاری سرنگون کرد، خطوط تلفن خاموش شد و به همین شکل باقی ماند.

یک خلبان چینی جان باخت و پکن خدمه 24 نفره آمریکایی را به مدت 11 روز بازداشت کرد و تنها پس از ارسال نامه واشنگتن مبنی بر “بسیار متاسف” آنها را آزاد کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به دنبال دیدار مناسب با همتای چینی خود در گفتگوی سالانه شانگری-لا بود، اما پکن نپذیرفت. در عوض، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده مجبور شد در یک شام قبل از تعطیلات آخر هفته پر از جلسات بین رهبران نظامی آسیایی، به تبادل سریع بپردازد.

یون سان، مدیر برنامه چین در مرکز استیمسون، اضافه می کند که چین نیز خطرات را کمتر از ایالات متحده می بیند.

اما به گفته تحلیلگران، عوامل دیگری در پس این امر نهفته است، از جمله ارزیابی متفاوت از خطرات و مزایا و رویکردهای متفاوت برای مذاکره.

چین دلیل واضحی برای عقب نشینی از ملاقات آستین و وزیر دفاع ملی چین، لی شانگفو داشت: لی از سال 2018 به دلیل خرید هواپیما و تجهیزات جنگی از صادرکننده اصلی تسلیحات روسیه تحت تحریم های ایالات متحده بوده است.

ژو فنگ، رئیس دانشکده مطالعات بین‌المللی در دانشگاه نانجینگ، گفت که پکن معتقد است تحریم‌های لی نشان می‌دهد که ایالات متحده در تلاش برای گفتگو با چین صادق نیست.

یک درگیری نظامی تصادفی با چین یک خطر تئوریک نیست.

چینی‌ها به‌ویژه با توجه به جنگ اوکراین، خطر وارد شدن به یک درگیری نظامی با ایالات متحده را چندان مهم نمی‌دانند. اگر آنها معتقد بودند که تهدید بیشتر است، نگرش متفاوتی نسبت به گفت‌وگو بین میلیون‌ها نفر اتخاذ می‌کردند. سان گفت.