بوکله السالوادور پس از شمارش آرا پر زحمت اکثریت اکثریت را در کنگره به دست آورد

سان سالوادور، السالوادور (AP) – مقامات انتخاباتی روز دوشنبه اعلام کردند که نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور و حزب ایده های جدید او اکثریتی را که رهبر برای حکومت به دلخواه خود در کنگره نیاز دارد، به دست آورده اند.

این اعلان پس از یک روند پر زحمت شمارش آرا منتشر شد، که باعث شد ناظران انتخابات و اپوزیسیون ضعیف کشور که به بی‌نظمی‌ها اشاره می‌کنند، خشمگین شوند.

بوکله با 84.7 درصد آرا در انتخابات مجدد در 4 فوریه پیروز شد. آنچه در هوا باقی مانده بود این بود که اگر حزب ایده های نو بوکله به همان اندازه در انتخابات پارلمانی موفق می شد. روز دوشنبه، مقامات اعلام کردند که ایده های نو 54 کرسی از 60 کرسی کنگره را به دست آورد. احزاب متفقین سه کرسی دیگر به دست آوردند.

علیرغم عدم کسب نتایج نهایی، رهبر پیش از این پیروزی در ریاست جمهوری و کنگره شب انتخابات را اعلام کرده بود و گفت: «السالوادور تمام رکوردهای همه دموکراسی ها را در کل تاریخ جهان شکسته است».

بوکله گفت: «هرگز پروژه ای با تعداد آرایی که ما امروز به دست آورده ایم برنده نشده است. این به معنای واقعی کلمه بالاترین درصد در تمام تاریخ است.»

اکنون – با رأی‌گیری که واقعاً تأیید شده است – اکثریت فوق‌العاده عملاً به «باحال‌ترین دیکتاتور جهان» که خود توصیف می‌شود، کنترل محکم‌تری بر هر سه شاخه حکومت می‌دهد.

این رهبر 42 ساله در السالوادور به دلیل جنگش با باندهای این کشور که منجر به کاهش شدید خشونت شد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما بوکله همچنین به اقدامات غیردموکراتیک متهم شده است، از جمله انجام اصلاحات انتخاباتی که به گفته منتقدان، آرا به نفع حزب ایده های جدید او، به ویژه در انتخابات پارلمانی و محلی، جمع آوری شد.

سال گذشته، کنگره اصلاحات انتخاباتی را تصویب کرد که تعداد کرسی های مجلس تک مجلسی را از 84 به 60 کاهش داد، حرکتی که انتظار می رفت به نفع ایده های نو باشد.

بوکله به کنگره نیاز دارد تا اقدامات اضطراری را که ماه به ماه برای سرکوب باندش تصویب شده است، ادامه دهد. پیش از این، رهبر در کنگره با احزاب مخالف درگیر شد و مانع از ابتکارات او شد، حتی با افسران نظامی مسلح در کنگره حاضر شد.

ادواردو اسکوبار، وکیل سازمان غیردولتی Citizen Action که توضیح داد قبل از انتخابات حداقل باید بوکله از احزاب متحد حمایت کند، گفت: «اکنون، او به هیچ حزب دیگری نیاز ندارد.

کنترل کنگره همچنین به طور بالقوه به او اجازه خواهد داد که قانون اساسی را – که رهبران را از برگزاری دوره های متوالی منع می کند – تغییر دهد تا در قدرت بماند.

در حالی که وکلای قانون اساسی استدلال می کنند که انجام چنین تغییراتی غیرقانونی است، بوکله قبلاً با نامزدی مجدد برای انتخاب مجدد جنجال برانگیخته است. اکثریت حزب او در کنگره و دادگاه دوستانه ای که آنها روی هم ریخته بودند به او اجازه داد تا از ممنوعیت قانون اساسی طفره رود.

معاون بوکله در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس در اوایل این ماه، امکان انتخاب برای سومین دوره ریاست جمهوری را در صورت تغییر قانون اساسی کشور باز گذاشت.

تسلط ایده‌های جدید بر کنگره همچنین می‌تواند به رهبر اجازه دهد تا به کندی اقتصاد کشور و افزایش نرخ فقر رسیدگی کند. همچنین به حزب اجازه می دهد تا صداهای انتقادی را از دادگاه ها و تعدادی دیگر از ادارات دولتی بیرون بیاورد.

اما ناظران انتخاباتی و منتقدان همچنان در مورد روندی که برای رسیدن به آن انجام شد هشدار می دهند.

شمارش آرا پس از تعدادی بی‌نظمی و اشکالات که منجر به فروپاشی سیستم انتقال نتایج شد، موضوع مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل هرج و مرج، هیئت انتخاباتی السالوادور خواستار شمارش دستی آرای انتخابات قانونگذاری و بخشی از آرای ریاست جمهوری شد.

اعضای اپوزیسیون بی‌نظمی‌های ادعایی را برجسته کرده‌اند، مانند علامت‌گذاری روی برگه‌های رای با خودکار به جای مداد رنگی تعیین‌شده یا تا نشدن. برخی از این احزاب که در میان مردم سالوادور بسیار نامحبوب هستند، خواستار برگزاری دور دیگری از رای گیری شده اند.

ناظران انتخاباتی سازمان کشورهای آمریکایی همچنان هشدارهایی را درباره تاخیر و «عدم کنترل» دیوان عالی انتخابات در مورد شمارش آرا به صدا درآوردند که تصمیمات را «به دست نمایندگان احزاب سیاسی» واگذار کرد.

OAS با اشاره به یکی از مواردی که در آن اعضای حزب ناظران را از مشاهده شمارش آرا ممانعت می‌کردند، گفت: حزب ایده‌های نو “نگرشی مسلط و ترسناک علیه افرادی که نماینده احزاب دیگر و ناظران بودند اتخاذ کرد.” همچنین “حمله” به صدها روزنامه نگار را محکوم کرد.

همانطور که برخی از احزاب اپوزیسیون این کار را انجام داده اند، از درخواست برای دور جدیدی از رای گیری متوقف شد.

با این حال، اسکوبار، وکیل اقدام شهروندی، گفت که او هنوز شواهدی از بی‌نظمی‌های «سیستماتیک» یا گسترده که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تسلط محکم بوکل بر قدرت داشته باشد، ندیده است.

«آیا بی نظمی وجود داشته است؟ بله، مطمئناً،” اسکوبار گفت. سوال من این است که (بی‌نظمی‌ها) چقدر می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد؟ … مطمئناً، این می توانست تأثیر داشته باشد، اما نه آنقدر که بتواند روند رأی دهندگان طرفدار بوکله و حزبش را تغییر دهد.

___

جانتسکی از مکزیکوسیتی کمک کرد.

____

پوشش AP از آمریکای لاتین و کارائیب را در https://apnews.com/hub/latin-america دنبال کنید

منبع