بولتون در مقدمه جدید خاطرات خود می گوید ترامپ برای رئیس جمهور شدن مناسب نیست

توسط ارشد محمد و استیو هالند

واشنگتن (رویترز) – جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، رئیس جمهور سابق را مورد انتقاد قرار داد دونالد ترامپ به عنوان یک مرد کاملاً خودخواه که در نسخه جدیدی از خاطرات خود که روز سه شنبه منتشر شد، دشمنان شخصی را مجازات می کند و دشمنان روسیه و چین را مماشات می کند.

بولتون که در سال‌های 2018 و 2019 در کاخ سفید ترامپ خدمت کرد، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری را متهم کرد که فلسفه سیاسی یا چشم‌انداز سیاسی منسجمی ندارد. بولتون هشدار داد که در صورت انتخاب مجدد، ترامپ می تواند اتحاد امنیتی ناتو را ترک کند، حمایت از اوکراین را علیرغم تهاجم روسیه در سال 2022 محدود کند، چین را برای محاصره تایوان و به طور کلی انزواگرایی تشویق کند.

بولتون در پیشگفتار جدید «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، روایت خود از 17 ماه حضورش در سمت مشاور امنیت ملی ترامپ، نوشت: «ترامپ برای رئیس جمهور شدن مناسب نیست. “اگر چهار سال اول او بد بود، چهار سال دوم بدتر خواهد بود.”

در حالی که ترامپ خود را به عنوان قهرمان افراد مستضعف معرفی می‌کند، و زمانی می‌گوید “برای کسانی که به آنها ظلم شده و خیانت شده، من مجازات شما هستم”، بولتون استدلال می‌کند که اساساً به خود احترام می‌گذارد.

او در نسخه پیش رو کتاب خاطرات خود که تصویری تیره و تار از آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ترسیم می کرد، نوشت: «ترامپ واقعاً فقط به تلافی برای خودش اهمیت می دهد و این کار بیشتر دوره دوم را به خود اختصاص خواهد داد.

جیسون میلر، مشاور ارشد ترامپ گفت: «برای کسی که ادعا می‌کند اینقدر نسبت به رئیس‌جمهور ترامپ تحقیر می‌شود، «بولتون» قطعا راهی برای از بین بردن این رابطه پیدا کرده است.

بولتون قبل از خدمت به ترامپ گفته بود که به اشتباه فکر می‌کرد که بار مسئولیت رئیس جمهور را تنبیه می‌کند. در این رویداد، او متوجه شد که رئیس جمهور سابق درگیر منافع شخصی است.

بولتون می نویسد: «او تقریباً منحصراً به منافع خود اهمیت می دهد.

او همچنین ادعا می‌کند که ترامپ، که حق انتصاب قضات دیوان عالی که حکم سال ۱۹۷۳ رو علیه وید را که حق سقط جنین زنان را در قانون اساسی به رسمیت می‌شناخت، لغو کرد، مورد احترام است، در صورت انتخاب مجدد، ممکن است سیاست‌های محافظه‌کارانه را دنبال نکند.

بولتون گفت ناتوانی ترامپ در نامزدی برای سومین دوره ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی آمریکا به این معناست که “محدودیت های سیاسی پیرامون او بسیار سست تر شده و “حفاظ” واقعی نظرات رای دهندگان به حداقل خواهد رسید.

بولتون برخی از تندترین سخنان خود را برای سیاست خارجی حفظ می کند و می نویسد که ترامپ یک «ویروس انزواگرایانه» را به حزب جمهوری خواه فرستاد و اینکه «در هیچ عرصه ای… انحراف ترامپ مخرب تر از امنیت ملی نبوده است».

او همچنین استدلال کرد که ترامپ می‌تواند از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود، چشم‌اندازی که احتمالاً ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را خشنود می‌کند، و افزود که «تقریباً اجتناب‌ناپذیر است که سیاست دور دوم ترامپ در مورد اوکراین به نفع مسکو باشد».

بولتون می‌افزاید که تایوان و سایرین در حاشیه چین «در دوره دوم ترامپ با خطر واقعی روبرو هستند»، و پیشنهاد می‌کند که خطرات چین در دوره ریاست‌جمهوری شی جین‌پینگ برای ایجاد بحران بر سر تایوان – شاید با محاصره جزیره – افزایش یابد.

او می نویسد: «این یک رقابت نزدیک بین پوتین و شی جین پینگ است که از دیدن دوباره ترامپ در قدرت خوشحال خواهد شد.

(گزارش توسط استیو هالند در واشنگتن و توسط ارشد محمد در سنت پل، مینیا؛ نوشته ارشد محمد؛ ویرایش توسط مایکل پری)

منبع