بلینکن از کنگره می‌خواهد تا در مورد نامزدی سفیران با تاخیر اقدام کند


واشنگتن (AP) – وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن روز دوشنبه از سنا خواست تا با رای گیری در مورد بیش از 60 نامزد دیپلماتیک، از جمله 38 سفیر، که به دلیل مخالفت قانونگذاران به بن بست رسیده اند، رای دهد.

بلینکن در نامه ای به تمام 100 سناتور و در نظرات عمومی گفت که تاخیر در رای تایید برای این نامزدها یک خطر امنیت ملی است. بلینکن گفت 35 نفر از 38 نامزد سفیر، افسران خدمات خارجی شغلی هستند که در هر دو دولت جمهوری خواه و دموکرات خدمت کرده اند.

بلینکن در این نامه نوشت: «مقام‌های خالی تأثیر منفی طولانی‌مدتی بر امنیت ملی ایالات متحده دارند، از جمله توانایی ما برای اطمینان دادن به متحدان و شرکا و مقابله با تلاش‌های دیپلماتیک دشمنان». وی به ویژه به چین و روسیه به عنوان ذینفعان اصلی انفعال سنا اشاره کرد.

بلینکن سناتور جمهوریخواه رند پل از کنتاکی را به عنوان مانع اصلی معرفی کرد. پل با استناد به امتناع دولت بایدن از ارائه اسناد مربوط به منشاء بیماری همه گیر کووید-19، همه نامزدهای وزارت امور خارجه را تحت فشار قرار داده است.

بلینکن به خبرنگاران گفت: “هیچ کس صلاحیت این دیپلمات های حرفه ای را زیر سوال نمی برد.” “آنها از اهرم فشار در سایر موضوعات نامرتبط مسدود شده اند. این غیر مسئولانه است و به امنیت ملی ما آسیب می رساند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، بعداً گفت که پل بدون هیچ دلیل موجهی، نامزدهای شغلی واجد شرایط را «گروگان» نگه داشته است. «سناتور پل می‌تواند درخواست‌های قانونی را از وزارت امور خارجه یا سایر اعضای دولت ارائه کند. چیزی که ما به آن اعتراض داریم این است که او نامزدهای گروگان گرفته شده را به گروگان گرفته است.»

تعداد معوقه نامزدهای وزارت امور خارجه که در انتظار تایید سنا هستند مشابه است اما کمتر از پنتاگون است. یکی از سناتورهای جمهوری خواه، تامی توبرویل از آلاباما، در تلاش برای تغییر سیاست سقط جنین پنتاگون، بر همه نامزدها و ترفیعات وزارت دفاع نظارت دارد.

Tuberville تاکنون بیش از 260 نامزدی افسران ارشد نظامی را متوقف کرده است و این تعداد می تواند تا پایان سال به 650 نفر برسد.



منبع