“بسیار خوشحال” اد شیران برنده دادگاه حق چاپ در ایالات متحده شد

اد شیران، پدیدآور پاپ بریتانیایی، روز پنجشنبه پس از اینکه هیئت منصفه آمریکایی دریافتند که او در آهنگسازی آهنگ خود به نام «Thinking Out Loud» ماروین گی را سرقت نکرده است، ابراز خوشحالی و آرامش کرد و این حکم را خبر خوبی برای آزادی خلاق خواند.

دعوای مدنی توسط وارثان اد تاونسند، یکی از نویسندگان گی، مطرح شد، که ادعا کردند پیشرفت های هارمونیک و عناصر ریتمیک آهنگ شیران بدون اجازه از کلاسیک که توسط گی معروف شده بود، برداشته شد.

در سال‌های اخیر تعداد انگشت شماری از پرونده‌های کپی رایت موسیقی برجسته وجود داشته است، به ویژه در سال 2016 که خانواده گی – که بخشی از شکایت نیویورک علیه شیران نبود – با موفقیت از هنرمندان رابین تیک و فارل ویلیامز به دلیل شباهت‌های بین این آهنگ شکایت کردند. خطوط مبهم» و گی «باید آن را رها کرد».

– “الفبای ترانه سرا” –

در خارج از خانه، او به خبرنگاران گفت که “بسیار خوشحال است” اما “به طرز باورنکردنی ناامید شده است که ادعاهای بی اساس مانند این” حتی به محاکمه می رسد.

این جوان 23 ساله گفت: «تقابلات زیادی با طرفداران طرفین وجود داشت.

bur-mdo/sst



منبع

قاضی نیز در آن پرونده به نفع او رای داد.

این دومین محاکمه در یک سال برای شیران بود که در آوریل گذشته در دادگاهی در لندن با موفقیت شهادت داد و در مورد آهنگ او “Shape Of You” به شهادت رسید و گفت که این دعوا نمادی از طرح دعوای حق چاپ است.

او گفت که این زوج “با صدای بلند فکر می کنند” را در خانه شیران در فوریه 2014 نوشتند.

آهنگ “Thinking Out Loud” از شیران پس از انتشار در جدول 100 بیلبورد داغ آمریکا جای گرفت و جایزه بهترین آهنگ سال را در گرمی در سال 2016 برای شیران به ارمغان آورد.

وارثان به دنبال سهمی از سود آهنگ آهنگ شیران بودند.

اعضای این صنعت از نزدیک شکایت حق چاپ را دنبال کردند، زیرا برخی نگران بودند که خلاقیت ترانه سراها را کاهش دهد و در را به روی چالش های قانونی در جاهای دیگر باز کند.

شیران، 32 ساله، روزها را صرف شهادت با گیتار در دست، اجرای دموهایی برای دادگاه کرد تا ثابت کند که پیشرفت آکورد 1-3-4-5 که مورد بحث بود، یک عنصر اساسی برای موسیقی پاپ است که نمی توان آن را در اختیار داشت.

اندکی پس از آن، تصمیم دادگاه تجدید نظر پیروزی لد زپلین را بر پرونده مشابهی که بر روی قطعه کلاسیک «پلکانی به سوی بهشت» متمرکز شده بود، تأیید کرد – یک موهبت برای ترانه سراها.

– “عقل غالب شد” –

“هیچکس مالک آنها نیست، یا نحوه بازی آنها، به همان شکلی که هیچ کس مالک رنگ آبی نیست.”

جو بنت، یک متخصص موسیقی قانونی در کالج موسیقی معتبر برکلی، پس از صدور حکم به خبرگزاری فرانسه گفت که “از اینکه یاد گرفت… عقل سلطه یافته است” خوشحال است.

شیران روز پنجشنبه گفت: «این آکوردها بلوک های ساختمانی رایج هستند. آنها «الفبای» یک ترانه سرا، جعبه ابزار ما هستند.»

من هرگز به خودم اجازه نخواهم داد که قلکی باشم که کسی آن را تکان دهد.»

پس از صدور حکم، سوفیا نیس، قاضی منصفه به خبرنگاران گفت که هر هفت عضو برای یافتن نقاط مشترک با یکدیگر مشکل داشتند.

هیئت منصفه حدود سه ساعت را صرف بررسی این موضوع کردند که آیا آهنگ شیران و کلاسیک گی به طور قابل ملاحظه ای مشابه هستند و آیا عناصر مشترک آنها توسط قانون کپی رایت محافظت می شود.

پس از اینکه هیئت منصفه اعلام کردند که او به طور مستقل آهنگ سال 2014 خود را ساخته است، این نوازنده انگلیسی در دادگاه فدرال منهتن ایستاد و تیمش را در آغوش گرفت.

یک موسیقی شناس که توسط دفاع حفظ شده است به دادگاه گفت که سکانس چهار آکورد مورد بحث در تعدادی از آهنگ ها قبل از انتشار آهنگ گی در سال 1973 استفاده شده است.

آونگ در حال چرخش باعث شده است که برخی از ترانه سراها از بی ثباتی نظرات اعضای هیئت منصفه که تقریباً به طور قطع پیشینه ای در زمینه موسیقی شناسی ندارند و باید به شاهدان متخصص برای زمینه سازی تکیه کنند، هراس داشته باشند.

وی افزود: «این ویرانگر و همچنین توهین‌آمیز است که متهم به سرقت آهنگ‌های دیگران شویم، در حالی که ما این همه برای امرار معاش خود می‌گذاریم.» “من فقط یک پسر با گیتار هستم که عاشق نوشتن موسیقی برای لذت بردن مردم هستم.”

شیران به خبرنگاران خارج از دادگاه گفت: «اگر هیئت منصفه این موضوع را به گونه ای دیگر تصمیم می گرفت، ممکن بود با آزادی خلاق ترانه سراها خداحافظی کنیم.

شاکی کاترین تاونسند گریفین دادگاه را ترک کرد و خبرنگاران در حالی که به نظر سیگاری می‌کشیدند نسیم می‌کشیدند و فقط گفت: “خدا همیشه خوب است، همیشه خدا خوب است.”

این نتیجه بسیاری را در صنعت شگفت زده کرد، از جمله کارشناسان حقوقی، که بسیاری از مؤلفه های موسیقی ذکر شده را پایه و اساس می دانستند و تا حد زیادی در حوزه عمومی وجود دارند.

او گفت: «در پرونده‌های حقوقی مربوط به حق نسخه‌برداری موسیقی که شامل یک یا دو نوار موسیقی است، ادعای شاکی مبنی بر سرقت ادبی تقریباً همیشه اشتباه است. “شباهت تصادفی همیشه اتفاق می افتد، به ویژه در مورد آکوردها و قطعات ملودیک کوتاه.”

“امید است که این حکم معقولانه دیگر شکایات جعلی مانند این را در آینده منصرف کند.”

این موسیقی‌دان انگلیسی شهادت داد که بیشتر آهنگ‌هایش را در یک روز می‌نویسد و خاطرنشان کرد که او آهنگ Thinking Out Loud را با خواننده و ترانه‌سرا، امی واج که یک همکار خلاق دائمی است، نوشت.