بریتانیا می گوید که فالکلند بریتانیایی است زیرا آرژانتین به دنبال مذاکرات جدید است

پیش از این، کافایرو گفته بود که به Cleverly گفته است که آرژانتین تصمیم گرفته است از توافقنامه 2016 خارج شود که در آن دو کشور متعهد شده بودند در موضوعات مختلف با یکدیگر همکاری کنند. در حالی که این توافق به دنبال بهبود همکاری در اقیانوس اطلس جنوبی بود، هر دو طرف به ادعای حق حاکمیت خود بر جزایر فالکلند، معروف به Islas Malvinas در آرژانتین ادامه دادند.

راتلی که اخیراً از بوئنوس آیرس بازدید کرده است، در توییتر خود نوشت: «آرژانتین تصمیم گرفته است از توافقی که به خانواده‌های کسانی که در درگیری‌های سال 1982 جان خود را از دست داده‌اند، تسلی دهد، کناره‌گیری کند. آرژانتین، بریتانیا و فالکلند همگی از این توافق منتفع شدند.»



منبع

کافیرو همچنین گفت که او مذاکرات جدیدی را در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1965 پیشنهاد کرده است که بریتانیا و آرژانتین را تشویق می کند تا راه حلی مسالمت آمیز برای اختلاف بر سر جزایر بیابند.

آرژانتین استدلال می کند که این جزایر به طور غیرقانونی در سال 1833 از آن گرفته شده است. بریتانیا، که می گوید ادعای ارضی آن به سال 1765 بازمی گردد، در سال 1833 یک کشتی جنگی به جزایر فرستاد تا نیروهای آرژانتینی را که به دنبال ایجاد حاکمیت بر این سرزمین بودند، بیرون کند.

آرژانتین مدت‌ها مدعی حاکمیت بر این جزایر است که حدود 300 مایل (480 کیلومتر) از آمریکای جنوبی فاصله دارند و حدود 3500 نفر در آن زندگی می‌کنند.

آرژانتین در سال 1982 به این جزایر حمله کرد و جنگی دو ماهه را آغاز کرد که جان 255 نظامی بریتانیایی، سه جزیره‌نشین و 649 پرسنل آرژانتینی را گرفت. نیروهای آرژانتینی در نهایت اخراج شدند و بریتانیا دوباره کنترل خود را به دست گرفت.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که سانتیاگو کافایرو، وزیر امور خارجه آرژانتین در توییتر گفت که جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا را در جریان دیدار این دو در حاشیه نشست گروه 20 در هند در هفته گذشته، درباره تصمیم کشورش مطلع کرده است.

ساکنان در سال 2013 با اکثریت قاطع به نفع باقی ماندن یک قلمرو برون مرزی بریتانیا رای دادند.

لندن (AP) – پس از خروج آرژانتین از توافقنامه همکاری و خواستار گفتگوهای جدید بر سر قلمرو اقیانوس اطلس جنوبی که جرقه جنگ سال 1982 بین دو کشور را برانگیخت، بریتانیا دوباره بر حاکمیت خود بر جزایر فالکلند تاکید کرد.

دیوید راتلی، وزیر بریتانیا در قاره آمریکا، از تصمیم آرژانتین ابراز ناامیدی کرد.

کلورلی اواخر روز جمعه در توییتی نوشت: «جزایر فالکلند بریتانیا هستند. جزایر این حق را دارند که در مورد آینده خود تصمیم بگیرند – آنها انتخاب کرده اند که یک قلمرو خودگردان برون مرزی بریتانیا باقی بمانند.