بدنام ترین رهبر باند اکوادور در حبس “مثل یک پادشاه” زندگی می کرد. فرار از زندان او نوری را بر زندان های بی قانون کشور می تاباند

سلول زندان نامرتب رهبر بدنام باند لوس چونروس، خوزه آدولفو ماسیاس، با سوئیت حمام چهار تکه، تخت کوئین سایز و یخچال کوچک، می توانست به جای یکی از بزرگترین مجتمع های زندان اکوادور در یک هتل باشد.

تصویر منتشر شده توسط نیروهای مسلح اکوادور نشان می دهد که آدولفو ماسیاس، مستعار فیتو، رهبر باند جنایتکاران لوس چونروس، در حالی که در 12 اوت 2023 به مجتمع امنیتی راک منتقل می شود. - نیروهای مسلح اکوادور/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ.تصویر منتشر شده توسط نیروهای مسلح اکوادور نشان می دهد که آدولفو ماسیاس، مستعار فیتو، رهبر باند جنایتکاران لوس چونروس، در حالی که در 12 اوت 2023 به مجتمع امنیتی راک منتقل می شود. - نیروهای مسلح اکوادور/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ.

تصویر منتشر شده توسط نیروهای مسلح اکوادور نشان می دهد که آدولفو ماسیاس، مستعار فیتو، رهبر باند جنایتکاران لوس چونروس، در حالی که در 12 اوت 2023 به مجتمع امنیتی راک منتقل می شود. – نیروهای مسلح اکوادور/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ.

سربازی در دومین ویدیو از چندین ویدیو که اتاق و حیاط شخصی ماسیاس را نشان می‌دهد، پر از دوجین خروس در حال جنگیدن حیوان خانگی‌اش است، «این بهتر از خانه است… (او) مثل یک پادشاه زندگی می‌کند. این ویدئوها که با سی ان ان به اشتراک گذاشته شده است، در زندان La Regional گرفته شده و سال گذشته توسط اعضای ارتش فیلمبرداری شده است.

در ویدئوی دیگری که در داخل سلول زندان ماسیاس گرفته شده است، یک نقاشی دیواری رنگارنگ که رهبر باند معروف به “فیتو” را نشان می دهد، هشدار می دهد که “نقره یا سرب”. این عبارت که توسط سلطان کلمبیایی مواد مخدر پابلو اسکوبار رایج شده است، انتخاب وحشتناکی از گرفتن رشوه یا تیراندازی را ارائه می دهد – هشداری احتمالی برای کارکنان زندان.

کارشناسان می گویند که این کلیپ ها شواهد بیشتری بر این واقعیت تلخ ارائه می دهد که سیستم زندان اکوادور به مقر گروه های جنایتکار تبدیل شده است که سربازان پیاده و نفوذ خود را در سراسر کشور جمع آوری کرده اند. در کمتر از یک دهه، جرایم سازمان یافته این کشور نسبتا آرام را به یکی از خطرناک ترین مکان های آمریکای لاتین تبدیل کرده است.

قتل عام در زندان ها در سال های اخیر بیشتر شده و منجر به کشته شدن صدها نفر شده است که برخی از آنها تکه تکه شده پیدا شده اند. در شورش های اخیر، بیش از 130 زندانبان و کارمند اداری در چندین زندان ربوده شدند. آنها از آن زمان آزاد شده اند.

ژان پل پینتو، کارشناس امنیتی اکوادوری که قبلاً داشته است، گفت: «گروه‌های جنایتکار تمام کنترل (زندان‌ها) را در اختیار دارند – به همین دلیل است که فیتو در زندان از تمام آن مزایا برخوردار بود: تلویزیون، اینترنت، غذا، الکل، زنان – هر چیزی که او می‌خواهد. پلیس و آژانس اطلاعاتی اکوادور، به سی ان ان گفت.

کارشناسان حدس می‌زنند که آزادی‌هایی که سلطان مواد مخدر در حبس از آن برخوردار بود، دلیلی است که او توانست از زندان La Regional فرار کند – فرار از زندان که توجه جهان را به خود جلب کرد و طوفانی از خشونت را در ماه گذشته در سراسر کشور به راه انداخت.

زندان ها خارج از کنترل

کارشناسان می گویند حدود یک دهه پیش بود که اکوادور کنترل زندان های خود را از دست داد. به گفته گلادیس گونزالس، کارشناس جرایم سازمان‌یافته در گروه بین‌المللی بحران، مجموعه‌ای از نظارت‌های رهبران پی در پی اکوادور باعث شد تا جنایت در سراسر سیستم زندان گسترش یابد. او افزود که این نظارت ها شامل انتقال دسته جمعی زندان با هدف از بین بردن گروه های جنایتکار بود – اقدامی که نتیجه معکوس داشت و تنها به باندها کمک کرد تا جای پای خود را در سراسر کشور گسترش دهند.

به گفته تحلیلگران، سیاست‌های حبس انبوه به باندها کمک کرد تا اعضای جدیدی را پشت میله‌های زندان جذب کنند، در حالی که به گفته تحلیلگران، خلع‌سازی نیروی چریکی قدرتمند کلمبیا، فارک در سال 2017، به باندهای اکوادوری این امکان را داد که خلأ را در مورد قاچاق کوکائین از کلمبیا به بنادر اکوادور پر کنند.

با تخمین 30000 عضو باند در سراسر کشور، بسیاری از مجرمان زندانی توانسته اند از نفوذ خارج از دیوارهای زندان برای کنترل زندان بانان خود استفاده کنند. خولیو سزار بالستروس، که سابقاً معاون عمومی بود، گفت: «ارعاب (از سوی اعضای باند برای وادار کردن کارکنان زندان به انجام) از فعالیت‌های غیرقانونی مورد درخواست مجرمان استفاده شده است، که در صورت عدم انجام آنها به خانواده و عزیزانشان آسیب می‌رسانند. مدیر SNAI و معاون وزیر توانبخشی اجتماعی در دوره رئیس جمهور سابق لنین مورنو.

بالستروس به سی‌ان‌ان گفت که فساد احتمالاً اتفاق می‌افتد زیرا نگهبانان زندان دستمزد کمتری می‌گرفتند، کار بیش از حد داشتند و با شرایط وحشتناکی برخورد می‌کردند، جایی که ازدحام بیش از حد به این معنی بود که “نگهبان کافی برای تعداد زندانیان وجود ندارد.”

شلوغی مزمن زندان های اکوادور به خشونت دامن زده است. زندانیان قبلاً به سی‌ان‌ان گفته‌اند که مردم مجبورند در راهروهای بدون تشک بخوابند و طبق داده‌های SNAI، ظرفیت زندان‌ها در سال گذشته بین 3250 تا 4150 نفر بیشتر بوده است.

بالستروس افزود که گروه های جنایتکار سازمان یافته “کاملاً همه چیز” را در ندامتگاه ها کنترل می کنند. زندان‌ها دیگر توسط دولت اداره نمی‌شوند، از درون، جنایت‌کاران تسلط یافتند… بسیاری از مسئولان زندان، حتی مقامات ارشد، با باج‌گیری یا تهدید مورد حمله قرار گرفتند، بنابراین آنها به سمت دیگری نگاه کردند و اجازه فعالیت‌های غیرقانونی را دادند.»

در یک نمونه، تحقیقاتی که سال گذشته توسط دایانا سالازار، دادستان کل اکوادور انجام شد، نشان داد که قصد دارد یک قاچاقچی مواد مخدر زندانی سرشناس برای پرداخت 3000 دلار به کارکنان زندان در ازای آوردن خوک برای مهمانی “روز زندانیان” غرامت بدهد.

پیام‌های به اشتراک گذاشته شده توسط دفتر سالازار نشان می‌دهد که قاچاقچی در پیام‌هایی به آشنایان خارج از زندان، به خود می‌بالد: «مثل اینکه من مدیر اینجا هستم».

کارشناسان می گویند که این بخشی از یک الگو در سراسر منطقه است. جرمی مک درموت، یکی از بنیانگذاران اندیشکده InSight Crime، به سی ان ان گفت: «سیستم زندان در آمریکای لاتین برای مدت طولانی انکوباتور، مرکز آموزشی، و مقر برخی از قدرتمندترین سندیکاهای جنایتکار در قاره آمریکا بوده است. “و بنابراین، جای تعجب نیست که این در اکوادور تکرار شود.”

تصنیف مواد مخدر و جنگ خروس

Macías یکی از بدنام ترین گانگسترهای اکوادور است و تنها عضو موسس Los Choneros است که گمان می رود هنوز زنده است. به گفته اندیشکده Insight Crime، در سال 2011 او «به خاطر یک رشته جنایات، از جمله قتل و قاچاق مواد مخدر» محکوم شد، اما در فوریه 2013 از زندان خارج شد و ماه‌ها بعد دوباره دستگیر شد.

اطلاعات کمی در مورد زندگی او قبل از جنایت وجود دارد، اما این مرد 44 ساله در زمانی که بیش از یک دهه در زندان بود به دلیل کارشناس پولشویی این باند شهرت پیدا کرد. اعتقاد بر این است که Los Choneros و رقیب اصلی آنها، Los Lobos، با کارتل های مواد مخدر مکزیکی در یک جنگ برای تسلط بر تجارت مواد مخدر اکوادور متحد هستند. به گفته کارشناسان، زمانی که ماسیاس در سال 2020 رهبر آن شد، لوس لوبوس در بحبوحه جنگ قدرت خشونت آمیز در لوس چونروس شاهد افتتاحیه بود.

درگیری داخلی لوس چونروس در آن سال، و همچنین جنگ چمن آنها با لوس لوبوس، با انفجار خشونت در زندان و افزایش نرخ قتل در اکوادور مصادف شد – که ماسیاس را در اکوادور به یک نام آشنا تبدیل کرد.

بیش از 300 نفر در سال 2021 در زندان ها جان خود را از دست دادند که برخی از آنها در قتل عام وحشتناکی که زندانیان مسلح به سلاح های خودکار و حتی نارنجک دیده بودند، سر بریده شدند. گونزالس گفت که خونریزی و رقابت ها امروز نیز ادامه دارد.

فراتر از دیوارهای زندان، ناامنی اقتصادی در کشور یا بسیاری را رانده شده است اکوادوری ها به جنایت می پردازند یا دیگران را مجبور به فرار از کشور می کنند.

زندان La Regional، جایی که ماسیاس قبل از آخرین فرار خود در آن زندانی بود، یکی از پنج زندانی است که یک مجتمع زندان بزرگ در گوایاکیل را تشکیل می‌دهد – یک شهر بندری و مسیر ترانزیت محبوب برای خروج کوکائین از کشور که شاهد برخی از خونین‌ترین خشونت‌ها بین رقیب بوده است. باندها

در موزیک ویدیویی که سال گذشته به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد، رهبر Los Choneros را می توان دید که در حال نوازش خروس ظاهراً در داخل مجتمع زندان گوایاکیل است. تصنیف مواد مخدر که توسط ماریاچی براوو خوانده شده است، همچنین میشل دختر ماسیاس را به نمایش می گذارد. CNN با SNAI تماس گرفته است تا بپرسد ماریاچی براوو چگونه توانسته از این زندانی بدنام فیلمبرداری کند.

اتهامات فساد در مورد وضعیت زندگی مجلل ماسیاس در زندان چرخیده است، به ویژه در مورد اینکه چرا او توانست به جای یک ندامتگاه حداکثر امنیتی در یک زندان با امنیت متوسط ​​بماند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام تحریم‌های ایالات متحده علیه Los Choneros و Macías در این ماه، گفت که رهبر باند «از دسترسی به تلفن‌های همراه و اینترنت لذت می‌برد، که او را قادر می‌سازد تا به هدایت فعالیت‌های Los Choneros و انتشار ارتباطات خارجی ادامه دهد».

یک منبع نظامی به سی ان ان گفت که ماسیاس از جنگ خروس در زندان لذت می برد و اتاق او به اندازه دو سلول زندان بزرگ شده بود. این منبع گفت که سلطان مواد مخدر همچنین می‌توانست چند زن را در زمانی که او در زندان بود ملاقات کند.

بر کسی پوشیده نبود که ماسیاس در مقایسه با یک زندانی معمولی در تجملات نسبی زندگی می کرد. به گفته Ecuavisa وابسته به CNN، که فیلمی از یک آتش بازی در زندان او و موسیقی بلندی که از محوطه بیرون می آمد را نشان داد، او تولد 42 سالگی خود را با هیاهوی بزرگ جشن گرفت. تصویری از این مراسم نشان می‌دهد که شاه سنجاق در مقابل چیزی که به نظر یک کیک تولد است، ژست گرفته است.

به فیتو نگو

در ماه دسامبر، دنیل نوبوآ، رئیس جمهور تازه اکوادور که به تازگی تحلیف شده است، در طی مصاحبه ای با رسانه های دولتی به شوخی گفت که سلول ماسیاس «بیشتر از یک اتاق در ماریوت» پریز برق دارد..نوبوآ در پاسخ به این سوال که برنامه دولتش برای مقابله با زندان‌های بی‌قانون چیست، پاسخ داد: «یک طرح زیبا وجود دارد، به فیتو نگویید، هنوز به فیتو نگویید.»

دولت قصد داشت ماسیاس را به یک زندان با امنیت بالا منتقل کند. اما اعتقاد بر این است که Macías از قبل با خبر شده بود و باعث فرار او در ژانویه شد. به گفته مقامات آرژانتین، تقریباً در همان زمان، همسر و فرزندانش به شهر کوردوبا آرژانتین سفر کردند و در آنجا به خانه ای که اخیراً خریداری شده بود نقل مکان کردند.

پاتریشیا بولریچ، وزیر امنیت آرژانتین، گفت: «تئوری ما این است که قبلاً برنامه‌ریزی برای خرید خانه، بیرون کردن خانواده (از اکوادور) و پس از خروج خانواده، فرار از زندان وجود داشت. به گفته مقامات آرژانتینی، این خانواده دو هفته پس از ورودشان اخراج شدند.

نحوه و زمان فرار Macías مشخص نیست. اما دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور اکوادور معتقد است که به رهبر لوس چونروس در مورد انتقال قریب الوقوع زندان گفته شده است.

روبرتو ایزوریتا به کانال اکوادوری Teleamazonas گفت: “بله، یک نشت وجود دارد، به احتمال زیاد یک نشت وجود دارد.”

CNN برای اظهار نظر با آژانس زندان این کشور، SNAI تماس گرفته است.

اکوادور پس از انتشار خبر فرار ماسیاس از زندان و اعلام وضعیت اضطراری رئیس جمهور نوبوآ از زندان در اکوادور در خشونت منفجر شد. پلیس و کارکنان زندان گروگان گرفته شدند، انفجارها در چندین شهر به راه افتاد، یک استودیوی تلویزیونی توسط افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت، دادستانی که باندها را بررسی می کرد به قتل رسید و فابریسیو کولون پیکو، رهبر باند رقیب لوس لوبوس، با ده ها زندانی دیگر از زندان فرار کرد.

نوبوآ همچنین به باندهایی که آنها را “گروه های تروریستی مواد مخدر” توصیف کرد که از حمایت کارتل های خارجی بهره می برند، اعلام جنگ کرد. سرکوب مداوم، که ارتش را برای کمک به نیروی پلیس غرق شده اکوادور مستقر کرده است، منجر به دستگیری بیش از 5000 نفر شد.

اما کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا چنین نظامی‌سازی به عنوان راه‌حلی درازمدت برای باندهای جنایتکار عمل می‌کند، در حالی که علل ریشه‌ای خشونت اکوادور – از جمله فساد سیستمی، نهادهای دولتی ضعیف و قرار گرفتن بین برخی از بزرگترین تولیدکنندگان کوکائین در جهان – تغییر نکرده است.

امروز، سربازان دیوارهای بیرونی مجتمع زندان گوایاکیل را که ماسیاس از آنجا فرار کرد، حلقه می زنند. به عنوان بخشی از سرکوب، نوبوآ قول داده است که زندان های بیشتری بسازد.

برای اخبار و خبرنامه های CNN بیشتر، یک حساب کاربری در CNN.com ایجاد کنید

منبع