بایدن خروج پوتین از معاهده هسته ای را محکوم کرد

بایدن به بخارست 9 که شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی است، گفت: «شما خط مقدم دفاع جمعی ما هستید. و شما بهتر از هر کسی می دانید که در این درگیری چه چیزی در خطر است. نه فقط برای اوکراین، بلکه برای آزادی دموکراسی ها در سراسر اروپا و سراسر جهان.

دیدار بایدن با رهبران 9 کشور بخارست در ورشو در پایان یک سفر طوفانی و چهار روزه از اوکراین و لهستان انجام شد که هدف آن اطمینان دادن به متحدان بود که حمایت ایالات متحده در مقابله با روسیه در خطر کاهش قرار ندارد.

بایدن اکنون این خروج را «اشتباهی بزرگ» خوانده است. انتظار می رود که خروج از این کشور تاثیری فوری بر آگاهی ایالات متحده از فعالیت های هسته ای روسیه داشته باشد. با این حال، این پیمان که به عنوان شروع جدید شناخته می شود، پس از لغو مذاکرات در اواخر سال گذشته توسط مسکو که برای نجات توافقی که هر یک از طرفین طرف دیگر را به نقض آن متهم کرده بود، از قبل تحت حمایت حیاتی قرار داشت.

این کشورها نگران هستند که در صورت موفقیت پوتین در اوکراین، اقدام نظامی بعدی علیه آنها انجام دهد. بایدن به این نگرانی پاسخ داد و قول داد که پیمان دفاعی متقابل ناتو “مقدس” است و “ما به معنای واقعی کلمه از هر وجب از ناتو دفاع خواهیم کرد”.

جو بایدن چهارشنبه شب تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تعلیق مشارکت کشورش در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته ای آمریکا و روسیه را “اشتباهی بزرگ” محکوم کرد.

این اظهار نظر در حالی مطرح شد که رئیس جمهور ایالات متحده سفر خود را در زمان جنگ به اروپا پایان داد و برای تقویت شراکت با متحدان در جناح خطرناک شرقی ناتو تلاش می کرد – حتی در شرایطی که پوتین در حال نزدیک شدن به چین برای کمک با نزدیک شدن به تهاجم او به اوکراین بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که در این نشست حضور داشت، به رفتار گذشته روسیه در گرجستان و اوکراین اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم به روسیه اجازه دهیم که امنیت اروپا را از بین ببرد. ما باید چرخه تجاوز روسیه را بشکنیم.»



منبع

در نقطه مقابل، پوتین روز چهارشنبه در مسکو میزبان وانگ یی، بلندپایه ترین مقام سیاست خارجی حزب کمونیست چین بود، زیرا اطلاعات آمریکا هشدار داده بود که پکن در حال بررسی تامین تسلیحات و مهمات برای ارتش فرسوده روسیه است.

بایدن یک روز پس از آن که بدون اطلاع قبلی برای دیدار با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی به کیف رفت، در ورشو سخنرانی زنگی درباره وحدت غرب ایراد کرد. همانطور که بایدن در لهستان صحبت می کرد، پوتین اعلام کرد که روسیه مشارکت خود در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته ای آمریکا و روسیه را به حالت تعلیق در می آورد.

مربوط: کارشناسان می گویند پوتین قصد دارد افکار عمومی ایالات متحده را با خروج از معاهده هسته ای تقسیم کند

منعطف شدن اتحادها نشانه جدیدی بود که هر دو طرف در حال حفاری برای درگیری طولانی مدت در اوکراین هستند و انتظار می رود با فرا رسیدن بهار درگیری ها تشدید شود.