بایدن به مکزیک یک سال فرصت می دهد تا از حیوانات دریایی در حال انقراض بهتر محافظت کند


مکزیکو سیتی – جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، از مکزیک می خواهد تا تلاش های خود را برای حفاظت از گراز دریایی در خطر انقراض و ماهی توتوآبا افزایش دهد و تهدید می کند که در صورت عدم نتیجه در یک سال آینده، تحریم های تجاری احتمالی را تهدید می کند.

بایدن در نامه‌ای به کنگره آمریکا که روز دوشنبه ارسال شد، گفت که در حال حاضر به وزارت خزانه‌داری دستور نمی‌دهد که تدابیر تجاری بر محصولات مکزیکی اعمال کند، زیرا دولت مکزیک در حال اجرای اقدامات حفاظتی است.

اما او اظهار داشت که آژانس های مختلف ایالات متحده “اقدامات اجرایی و پیشرفت مکزیک را زیر نظر خواهند گرفت و گزارشی را حداکثر تا یک سال از تاریخ این اطلاعیه به من ارائه خواهند کرد که آیا این اقدامات باعث کاهش برداشت غیرقانونی و قاچاق توتوآبا و افزایش حفاظت از وکیتا شده است.”

کشتی‌ای که برای کمک به تلاش‌ها برای نجات خوک‌ماهی در معرض خطر انقراض در حین ارائه به رسانه‌ها در نزدیکی سن فیلیپ، مکزیک به کار گرفته شده است (Guillermo Arias / AFP از طریق فایل Getty Images)

کشتی‌ای که برای کمک به تلاش‌ها برای نجات خوک‌ماهی در معرض خطر انقراض در حین ارائه به رسانه‌ها در نزدیکی سن فیلیپ، مکزیک به کار گرفته شده است (Guillermo Arias / AFP از طریق فایل Getty Images)

سپس از این گزارش برای ارزیابی اینکه آیا اقدامات اضافی از جمله محدودیت های تجاری ضروری است یا خیر استفاده می شود. در سال 2021، ارزش تمام غذاهای دریایی ارسال شده از مکزیک به ایالات متحده به 600 میلیون دلار رسید.

در ماه فوریه، مقامات ایالات متحده هشدار دادند که این کشور آمریکای لاتین فصل زیست محیطی توافق تجاری بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا (T-MEC) را نقض می کند.

در ماه مه، وزارت کشور ایالات متحده نیز در مورد قاچاق توتوآبا و حفاظت ناکافی از این گونه ابراز نگرانی کرده بود.

در ماه مارس، مکزیک به مدت چند هفته توسط کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر جانوران و گیاهان وحشی (CITES) – یک معاهده جهانی که حیات وحش را تنظیم می‌کند – تحریم شد، زیرا علیرغم ارائه طرحی برای مبارزه با صید غیرقانونی توتوآبا و حفاظت از خوک‌های دریایی واکیتا، این طرح اقدام ناکافی تلقی شد.

“برای دهه ها، مکزیک در حفاظت از vaquita شکست خورده است، اگرچه چندین طرح مکتوب ارائه شده است. الخاندرو اولیورا، نماینده مرکز تنوع زیستی، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در آریزونا، گفت: ایالات متحده این فرصت را برای اعمال فشار بیشتر بر دولت مکزیک از دست داده است. وی افزود: “ما می دانیم که شبکه های غیرقانونی هنوز تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین آنها همچنان خطری برای واکیتا هستند.”

طبق تحقیقات اخیر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، اتحادیه‌ای متشکل از دولت و سازمان‌های مدنی، تنها حدود هشت نمونه از واکیتا باقی مانده است.

واکیتا، گونه‌ای بومی مکزیک، کوچک‌ترین و در معرض خطرترین نوع گراز دریایی در جهان است.

بایدن همچنین اعلام کرد که به آژانس‌های مختلف فدرال دستور داده است تا نشستی در سطح بالا با مقامات مکزیکی تشکیل دهند تا در مورد اقداماتی برای کاهش قاچاق غیرقانونی توتوآبا و اطمینان از حفظ واکیتا بحث کنند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، در پاسخ به نامه بایدن، روز سه شنبه از بایدن به دلیل به تعویق انداختن تحریم های تجاری علیه مکزیک تشکر کرد.

موفقیت اندک در مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی

در ماه آوریل، تحقیقات Noticias Telemundo و مرکز آمریکای لاتین برای روزنامه نگاری تحقیقی (CLIP) نشان داد که دولت مکزیک موفقیت کمی در مبارزه با تجارت غیرقانونی توتوآبا داشته است. بر اساس داده های دادستان فدرال برای حفاظت از محیط زیست، بین سال های 2016 تا 2022، تنها 16 نفر در ارتباط با این جنایت محکوم شده اند.

در چین، مثانه ماهی توتوآبا به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می شود که دارای خواص دارویی است – و طبق گزارش موسسه بروکینگز، هر کیلوگرم آن 60000 دلار قیمت گذاری شده است. این امر باعث تقاضای زیادی برای ماهی شده است، اگرچه صید آن در مکزیک به دلیل صید بیش از حد شدید ممنوع شده است.

با این حال، بهره برداری از ماهی توتوآبا نه تنها بر این گونه تأثیر می گذارد، بلکه وکیتاها نیز قربانی تورهایی هستند که برای ماهیگیری توتوآبا استفاده می شود، زیرا در آنها گیر کرده و می میرند.

در 13 آوریل، مقامات گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده 242 پوند مثانه شنای توتوآبا را در بندر مرزی نوگالس، آریزونا به ارزش تخمینی 2.7 میلیون دلار کشف و ضبط کردند.

در سپتامبر 2022، دولت چین نتایج اقدام Qingfeng 2022 را منتشر کرد، یک عملیات چند بخشی با هدف توقف تجارت غیرقانونی حیات وحش.

به گفته مقامات چینی، آنها 12000 مورد جنایت علیه حیات وحش ثبت کرده اند که 1000 مورد مربوط به قاچاق توتوبا و دیگر گونه های دریایی است.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده سه مورد را گزارش کرد که در آن مقامات مثانه های توتوآبا از مکزیک را که در محموله های کالیفرنیا کشف شده بود، توقیف کردند. ارزش تخمینی توتوآبا بین 250000 تا 450000 دلار بود.

بر اساس داده های دادستان کل مکزیک که توسط Noticias Telemundo درخواست شده است، تنها 743 قطعه توتوآبا بین ژانویه 2016 تا 31 اکتبر 2022 کشف و ضبط شده است. 291 قطعه بین سال های 2018 تا 2021 در مکزیکو سیتی کشف و ضبط شد.

بایدن در نامه خود از مقامات مکزیکی خواست تا اجرای مقررات CITES را تقویت کنند و گفت که تقویمی برای بررسی پیشرفت در حفاظت از توتوآبا و گراز دریایی واکیتا ایجاد خواهد شد.

بایدن همچنین به دولت خود دستور داد که از مکزیک در مبارزه با قاچاق این گونه‌ها حمایت کند و در صورت درخواست مقامات مکزیکی، در فرآیندهای آموزشی برای مقامات مکزیکی همکاری کند.

استبان موکتزوما، سفیر مکزیک در آمریکا در این باره گفت توییتر این نامه به فشار سازمان های غیردولتی پاسخ می دهد و دولت او برای حفظ معیشت این حیوانات با ایالات متحده همکاری خواهد کرد.

این دیپلمات نوشت، پیام بایدن «به رسمیت شناختن دستاوردهای مکزیک در حفاظت و کاهش شدید صید غیرقانونی توتوآبا» است.

اگرچه بایدن اذعان کرد که دولت مکزیک اقداماتی را انجام داده است، اما اظهار داشت که “باید اقدامات بیشتری” برای محافظت از هر دو گونه انجام دهد وگرنه جمعیت توتوآبا به کاهش ادامه خواهد داد و واکیتا به زودی منقرض خواهد شد.

بایدن در پایان نامه خود گفت: «این اقدامات بیشترین وعده را برای کاهش تجارت غیرقانونی توتوبا و ایجاد حفاظت مؤثر از واکیتا دارد.»

نسخه قبلی این داستان برای اولین بار در Noticias Telemundo منتشر شد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است





منبع