بایدن به ایرلند سفر کند، سالگرد توافق جمعه خوب را جشن بگیرد

بایدن ابتدا از 11 تا 12 آوریل به بلفاست، ایرلند شمالی، که بخشی از بریتانیا است، سفر خواهد کرد تا “پیشرفت فوق العاده از زمان امضای توافقنامه بلفاست/جمعه خوب در 25 سال پیش” و برای تاکید بر آمادگی ایالات متحده برای حمایت از شمال. کاخ سفید گفت: پتانسیل اقتصادی ایرلند. پس از آن بایدن از 12 تا 14 آوریل به جمهوری ایرلند سفر خواهد کرد.

بایدن در طی سخنانی در ضیافت ناهار در کاپیتول هیل به مناسبت روز سنت پاتریک، در مورد این چارچوب گفت: «این یک گام حیاتی و حیاتی است و به همه مردم ایرلند شمالی کمک می‌کند تا فرصتی برای تحقق کامل پتانسیل خود داشته باشند».

امسال ورادکار برای صرف صبحانه در منزل معاون رئیس جمهور رفت، با بایدن در دفتر بیضی شکل دیدار کرد، برای صرف ناهار با نمایندگان مجلس به ساختمان کنگره رفت و در مراسم پذیرایی که بایدن میزبانی کرد شرکت کرد.

توافقنامه جمعه خوب با میانجیگری ایالات متحده به پایان دادن به خشونت های فرقه ای در ایرلند کمک کرد.

توافقنامه جمعه خوب که در سال 1998 امضا شد، به پایان دادن به خشونت فرقه‌ای که به مدت سه دهه بر سر موضوع اتحاد ایرلند شمالی با ایرلند یا باقی ماندن بخشی از بریتانیا ادامه داشت، کمک کرد.

بایدن میزبان لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند بود، سنتی که در چند سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا از بین رفته است. سال گذشته، نخست‌وزیر وقت، مایکل مارتین، خود را به واشنگتن رساند اما مبتلا به کووید-19 شد و مجبور شد در داخل کاخ بلر روبروی کاخ سفید منزوی شود. اما ارائه یک کاسه شبدر حکاکی شده پیشاپیش به واشنگتن فرستاده شد تا اطمینان حاصل شود که سنتی که در سال 1952 آغاز شد بدون وقفه ادامه پیدا کرد.

بایدن که اصالتاً ایرلندی دارد و اغلب به ریشه‌های خود در آنجا اشاره می‌کند و اغلب از شاعران ایرلندی نقل قول می‌کند، اخیراً چارچوب ویندزور را به عنوان گامی مهم در حفظ توافق صلح ستود، اگرچه رهبران سیاسی ایرلند شمالی خواستار تغییرات شده‌اند.

واشنگتن (AP) – کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور این ماه، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب، به بریتانیا و ایرلند سفر خواهد کرد.

اما پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تحت فشارهای فزاینده ای قرار گرفته است. توافق اخیر که به عنوان چارچوب ویندزور بین بریتانیا و اتحادیه اروپا شناخته می شود، به برخی از مسائل مربوط به تجارت و کالاهایی که از دریای ایرلند از بریتانیای کبیر به ایرلند شمالی می گذرند، می پردازد.

آخرین رئیس جمهور آمریکا که از بلفاست بازدید کرد باراک اوباما در سال 2013 بود.



منبع