ایالات متحده و ژاپن آماده توافق بر سر تغییر واحد دریایی در اوکیناوا هستند

سرتیپ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز سه شنبه گفت: “رهبران در مورد دیدگاه مشترک ما در مورد یک اتحاد مدرن که چالش های قرن بیست و یکم در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و سراسر جهان را حل خواهد کرد، گفتگو خواهند کرد.” موضوع مورد بحث با متحدان ژاپنی ما در جلسات مشورتی این هفته.

اما مقامات ایالات متحده گفتند که هنگ 12 دریایی که در حال حاضر در اوکیناوا است به یک واحد کوچکتر و سریعتر تبدیل خواهد شد – دوازدهمین هنگ دریایی ساحلی. هنگ جدید به گونه ای طراحی شده است که توانایی و تجهیز بهتری برای مبارزه با دشمن و دفاع از ایالات متحده و متحدانش در منطقه داشته باشد. مقامات آمریکایی گفتند که این تصمیم باعث افزایش تعداد تفنگداران دریایی در جزیره نخواهد شد.

واشنگتن (AP) – انتظار می رود مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده و ژاپن در این هفته با تغییراتی در موضع دفاعی مشترک موافقت کنند زیرا این دو کشور با تهدیدهای فزاینده کره شمالی و افزایش تجاوزگری از سوی چین روبرو هستند.

تقویت توان نظامی یا نیروها موضوعی حساس برای اوکیناوا، محل یکی از خونین ترین نبردهای زمینی در پایان جنگ جهانی دوم است. این جزیره میزبان بیش از نیمی از نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن است و اوکیناواها خواهان کاهش این تعداد هستند. در حالی که ترس فزاینده ای از وضعیت اضطراری تایوان وجود دارد، بسیاری از جزایر در منطقه نگران هستند که افزایش دفاعی ممکن است خطر درگیر شدن در جنگ را افزایش دهد.

این تغییر بخشی از تغییر گسترده‌تری است که در سرتاسر سپاه تفنگداران دریایی ایجاد می‌شود، زیرا فرمانده، ژنرال دیوید برگر، قصد دارد این سرویس را قادر به عملیات و جنگیدن در مناطق مورد مناقشه، به‌ویژه در محدوده حمله دشمن کند. این عنصر در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، جایی که هزاران نیروی ایالات متحده و متحدانش به راحتی در برد موشکی – یا حتی موشکی – چین و کره شمالی قرار دارند، حیاتی است.

جزئیات هنوز در حال بررسی است، اما یک هنگ ساحلی از حدود 2000 تفنگدار دریایی تشکیل شده است و شامل یک تیم رزمی با یک باتری موشک ضد کشتی، یک گردان تدارکات و یک گردان دفاع هوایی است. هنگ تفنگداران دریایی فعلی در اوکیناوا که اساسا جایگزین آن خواهد شد، شامل حدود 3400 تفنگدار دریایی و ملوان است. مقامات گفتند که تعداد کلی تفنگداران دریایی در اوکیناوا تقریباً ثابت خواهد ماند.

ماری یاماگوچی، نویسنده آسوشیتدپرس در توکیو در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

__

در پاسخ به سوالی درباره اعلامیه های خاص، رایدر تنها می گوید که این نشست فرصتی برای گفتگو در مورد چگونگی مدرن سازی اتحاد و حفظ ثبات و امنیت هند و اقیانوس آرام فراهم می کند.

مقامات آمریکایی می گویند آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع روز چهارشنبه با همتایان ژاپنی خود دیدار خواهند کرد و قصد دارند بیانیه مشترکی صادر کنند که حضور نیروهای آمریکایی در جزیره اوکیناوا را تعدیل می کند، اما افزایش نمی دهد. همچنین اشاره ای رسمی به فضا در معاهده دفاعی متقابل دیرینه ای که دو کشور امضا کرده اند، اضافه می کند تا به ایجاد نیروی فضایی و فرماندهی فضایی توسط پنتاگون اشاره کند.

به گفته مقامات، یک هنگ ساحلی دریایی قبلاً در هاوایی ایجاد شده است، دومی در اوکیناوا و دیگری در اواخر این دهه برنامه ریزی شده است که مکان احتمالی آن گوام است. این مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا در مورد برنامه هایی که به طور عمومی اعلام نشده است صحبت کنند.

رایدر از ارائه جزئیات در مورد توافق جدید خودداری کرد.

رایدر در گفتگو با خبرنگاران پنتاگون همچنین به نگرانی ایالات متحده در مورد فعالیت نظامی چین در منطقه اشاره کرد، از جمله حادثه اخیر که یک جت جنگنده چینی به طور خطرناکی نزدیک یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی پرواز کرد.

توافقات جدیدی که قرار است در نشست موسوم به «دو بعلاوه دو» امضا شود، درست پیش از سفر فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به واشنگتن، که روز جمعه با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار خواهد کرد، انجام خواهد شد.

رایدر گفت: «از نظر رفتار چین، همانطور که اخیراً توسط رهگیری هوایی جمهوری خلق چین نشان داده شد، وقتی می بینید این نوع اقدامات تحریک آمیز در مناطق حساس انجام می شود، نگران کننده است. و بنابراین، مجدداً، تمرکز ما از نقطه نظر ایالات متحده، کار با متحدان و شرکای خود در منطقه مانند ژاپن است تا از اقیانوس آرام هند آزاد و باز اطمینان حاصل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که امنیت و ثبات همچنان در سراسر منطقه وجود دارد. ”