ایالات متحده در حال بررسی بیش از 10 میلیارد دلار یارانه برای اینتل – بلومبرگ نیوز

(رویترز) – بلومبرگ نیوز روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت بایدن در حال مذاکره برای اعطای بیش از 10 میلیارد دلار یارانه به شرکت اینتل است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات در حال انجام است و بسته جایزه اینتل احتمالا شامل وام و کمک های بلاعوض مستقیم خواهد بود.

وزارت بازرگانی ایالات متحده که بر پرداخت وجوه CHIPS Act نظارت دارد و اینتل از اظهار نظر خودداری کردند.

این وزارتخانه قبلاً دو کمک مالی کوچکتر از قانون چیپس را اعلام کرده بود و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده در اوایل این ماه گفت که وزارت او قصد دارد در مدت دو ماه از برنامه 39 میلیارد دلاری دولت برای تقویت تولید نیمه هادی، چندین جایزه مالی دریافت کند.

صندوق نیمه هادی برای یارانه دادن به تولید تراشه و سرمایه گذاری های زنجیره تامین مربوطه در نظر گرفته شده است و جوایز به ساخت کارخانه ها و افزایش تولید کمک می کند.

اینتل قصد دارد ده‌ها میلیارد دلار برای تأمین مالی کارخانه‌های تراشه در سایت‌های قدیمی آریزونا و نیومکزیکو، همراه با یک سایت جدید در اوهایو که به گفته شرکت Silicon Valley می‌تواند به بزرگترین کارخانه تولید تراشه در جهان تبدیل شود، هزینه کند.

اما وال استریت ژورنال اوایل این ماه گزارش داد که اینتل قصد دارد تکمیل سایت اوهایو را تا سال 2026 به دلیل کندی بازار تراشه و عرضه کند دلار فدرال به تعویق بیندازد.

هنوز مشخص نیست که آیا موج دلارهای فدرال در سال جاری به عقب نشینی این برنامه ها سرعت می بخشد یا برنامه های شرکت تولید نیمه هادی تایوان، که همچنین برای بودجه ایالات متحده درخواست کرده است و کارخانه تراشه در حال ساخت آن در آریزونا به تعویق افتاده است.

Micron و Samsung Electronics نیز در حال ساخت کارخانه های جدید تراشه در ایالات متحده هستند و برای این برنامه درخواست داده اند.

(گزارش توسط استفان نلیس در سانفرانسیسکو و مرینالیکا روی در بنگالورو؛ ویرایش توسط آنیل دسیلوا و روزالبا اوبراین)

منبع