اگر اوکراین نتواند از خود دفاع کند، لهستان مجبور خواهد شد وارد جنگ شود

زمینه: Jan Emeryk Rościszewski نزدیک به یک سال است که سفیر لهستان در فرانسه است. او پیش از آن رئیس هیئت مدیره PKO Bank Polski، بزرگترین بانک لهستان بود.

نقل قول از Rościszewski: “این ناتو، لهستان یا اسلواکی نیست که فشار بیشتری را افزایش می دهد، بلکه روسیه است که به اوکراین حمله کرده است. روسیه که سرزمین هایش را تصرف می کند. روسیه که مردمش را می کشد و روسیه که کودکان اوکراینی را می رباید.

جزئیات: در پی سخنان سفیر، سفارت لهستان در فرانسه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که برخی رسانه ها آن را «خارج از متن» تفسیر کرده اند.

بنابراین یا اوکراین امروز از استقلال خود دفاع خواهد کرد یا ما باید وارد این درگیری شویم. زیرا ارزش های اصلی ما که اساس تمدن و فرهنگ ما بوده است در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. بنابراین چاره ای جز ورود به درگیری نخواهیم داشت.»

روزنامه نگاران در خط مقدم خود می جنگند. حمایت کردن Ukrainska Pravda یا تبدیل شدن حامی ما!



منبع

جزئیات بیشتر: سفارت تاکید کرد که سفیر روسیشفسکی در مصاحبه خود با LCI به صراحت گفته است که لهستان در حال حاضر در جنگ نیست، اما “هر کاری که می تواند برای کمک به اوکراین و محافظت از خود” در جنگ روسیه علیه اوکراین انجام می دهد.

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جستجو برای یک ادعای هیجان‌انگیز که برخلاف تلاش‌های پیگیر لهستان در سال گذشته برای کمک به پیروزی اوکراین در این درگیری و دور نگه داشتن آن از اروپا و لهستان باشد، باید به عنوان نشانه‌ای از سوء نیت تلقی شود».

یان امریک روشیشفسکی، سفیر لهستان در فرانسه در مصاحبه ای گفت که ممکن است شرایطی پیش بیاید که در آن لهستان مجبور به ورود به جنگ شود. سفارت از حضار خواست از تحریک سخنان او خودداری کنند.

گوش دادن دقیق به کل مکالمه روشن می کند که هیچ اعلامیه ای مبنی بر دخالت مستقیم لهستان در درگیری وجود ندارد، فقط هشداری درباره عواقبی است که شکست اوکراین می تواند داشته باشد: احتمال حمله روسیه، یا دخالت بیشتر اروپای مرکزی. کشورهای بالتیک و لهستان.”

نقل قول از سفارت لهستان در فرانسهسفیر روشیشفسکی در طی یک مکالمه سی دقیقه ای با سردبیر، بر لزوم حمایت متحدان از اوکراین بحث کرد. او همچنین در مورد تهدیدی که روسیه برای اروپا و ارزش های اروپایی ایجاد می کند صحبت کرد. […]

منبع: Rościszewski در مصاحبه با LCI، یک شبکه تلویزیونی فرانسوی؛ Rzeczpospolita، یک رسانه لهستانی، به نقل از سفارت لهستان در فرانسه