اوکراین و روسیه از درگیری شدید در شرق و جنوب خبر می دهند


(رویترز) – ارتش اوکراین روز سه شنبه از نبرد شدید در شرق و جنوب شرق، که صحنه اصلی تلاش این کشور برای بازپس گیری سرزمین های تصرف شده توسط مهاجمان روسی است، خبر داد و گفت که نیروهایش ده ها حمله دشمن را دفع کرده اند.

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی که نسبت به شکست ناتو در ارائه جدول زمانی برای عضویت در ائتلاف اوکراین ابراز ناامیدی کرد، پیشنهاد می کند که مراحل اولیه یک حمله متقابل در این دو منطقه برنامه ریزی خواهد شد.

اما او همچنین می گوید که ای کاش این پیشرفت ها سریعتر بود.

گزارش‌های روسی از خط مقدم درگیری‌ها، از جمله دفاع موفقیت‌آمیز از مناطق نزدیک شهر ویران‌شده باخموت، جایی که اوکراین می‌گوید نیروهایش در حال بازیابی زمین هستند، نشان می‌دهد.

سخنگوی ستاد کل اوکراین، آندری کووالیوف، گفت که نیروهای اوکراینی پیشروی روسیه را با پشتیبانی حملات توپخانه ای در نزدیکی دو شهر در شمال باخموت – که در اواخر ماه مه به تصرف نیروهای مزدور روسی درآمدند، شکست دادند.

وضعیت سیال در نزدیکی باخموت، با توجه به دستاوردهای اوکراین در حاشیه جنوبی شهر، به ویژه روستای استراتژیک کلیشچیوکا، کانون توجه بسیاری بوده است.

تحلیلگران می گویند که آزادسازی این دهکده، که در زمین های بلندتر قرار دارد، به نیروهای اوکراینی در محاصره احتمالی نیروهای روسی در باخموت مزیت عملیاتی می دهد.

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که ارتفاعات اطراف روستا را کنترل کرده و به آن امکان می دهد به اهدافی در خود باخموت شلیک کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور 9 تلاش برای پیشروی اوکراین را در شرق منطقه دونتسک دفع کرده اند، از جمله یک حرکت در نزدیکی کلیشچیوکا.

در جنوب، اوکراین می گوید در مراحل اولیه حرکت به سمت دریای آزوف – با هدف قطع کردن پل زمینی روسیه که شرق اوکراین را به شبه جزیره کریمه که در سال 2014 ضمیمه آن شده بود، بازپس گرفته است.

ژنرال اوکراینی، الکساندر تارناوسکی، که در تلگرام نوشت، گفت که نبردها در سراسر این بخش جریان دارد و نیروهای او 27 حمله دشمن را دفع کردند. او تلفات روس ها در طول 24 ساعت را معادل چند صد کشته و زخمی تخمین زد.

با وجود تمام دستاوردهای اوکراین در ضد حمله، نیروهای روسیه هنوز زمین های وسیعی را پس از بیش از 500 روز جنگ در اختیار دارند – برخی برآوردها آن را 17 درصد از خاک اوکراین می دانند.

سرهی هرابسکی، تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت که حرکت اوکراین به سمت ساحل با در نظر گرفتن آمادگی های دفاعی روسیه و استخراج گسترده معدن، به خوبی پیش می رود.

وی در وب سایت تلویزیون اسپرسو نوشت: ما متذکر می شویم که در یک ماه و نیم عملیات تهاجمی، 25 درصد از منابع خود را به دست آورده ایم. «بر اساس محاسبات ساده، اگر با این سرعت ادامه دهیم، در مورد چهار ماه صحبت می کنیم

(گزارش ران پوپسکی در وینیپگ و نیک استارکوف در کیف؛ ویرایش توسط استیون کوتس)



منبع