اعداد پشت اعتماد ترامپ به کیفرخواست 6 ژانویه اهمیتی نخواهد داشت


رایج ترین احساس رای دهندگان جمهوری خواه در مورد 6 ژانویه 2021، این نیست که این حمله به دموکراسی بوده یا اینکه دونالد ترامپ برنده واقعی انتخابات 2020 است.

این است که آنها از آن گذشته اند.

صنعت نظرسنجی، مانند رای دهندگان جمهوری خواه، تا حد زیادی از آن خارج شده است. جدیدترین اعداد از نظرسنجی های انجام شده در دسامبر گذشته یا در اوایل ژانویه به دست آمده است که همزمان با دومین سالگرد شورش در اوایل امسال انجام شده است. و آنها عمدتاً همان داستان را بیان می کنند.

به عنوان یک نظرسنجی POLITICO/Morning Consult از اواخر دسامبر نشان داد: 73 درصد از جمهوری خواهان موافق بودند که تمرکز بیش از حد بر روی 6 ژانویه بوده است.

اگرچه ممکن است رای دهندگان جمهوری خواه مشتاق حرکت از آن لحظه باشند، به این معنی نیست که در انتخابات مقدماتی اهمیتی نخواهد داشت. در واقع، از آنجایی که اتهامات جنایی فدرال دیگری بر سر دونالد ترامپ به دلیل تلاش های ادعایی وی برای سرقت انتخابات ریاست جمهوری 2020 از جو بایدن وجود دارد، هنوز فرصتی برای رقبای ترامپ وجود دارد که خود را با رئیس جمهور سابق مقایسه کنند.

دلیل آن این است که، علیرغم این تعداد تمرکز بیش از حد، افکار عمومی در میان جمهوریخواهان در حوالی شورش 6 ژانویه 2021 در ساختمان کنگره پیچیده است.

در روزها و هفته‌های بلافاصله پس از 6 ژانویه، جمهوری‌خواهان، مانند همه آمریکایی‌ها، به‌طور قاطع با اقدامات آشوبگران مخالفت کردند.

دیگر اینطور نیست: جمهوری‌خواهان بیشتری هنوز می‌گویند که حمله به کنگره را تایید نمی‌کنند، اما یک بلوک رو به رشد در حزب جمهوری‌خواه وجود دارد که هم با خواسته‌ها و هم با اقدامات آشوب‌گران همدردی می‌کند.

این بخشی از دلیلی است که مخالفان ترامپ از زمانی که رئیس جمهور سابق دریافت “نامه هدف” از وزارت دادگستری را در آخر هفته گذشته محکوم کرد، به این موضوع پرداخته اند. تعداد جمهوری‌خواهانی که با کاری که حامیان ترامپ در 6 ژانویه انجام دادند موافق هستند، هنوز یک اقلیت مشخص است – اما این بدان معنا نیست که اکثریت به آن اهمیت زیادی می‌دهند یا فکر می‌کنند که ترامپ را از نامزدی مجدد رد صلاحیت می‌کند.

بنابراین جمهوری خواهان واقعاً در مورد آنچه در 6 ژانویه اتفاق افتاد چه فکر می کنند؟ در اینجا پنج نتیجه از داده های نظرسنجی آورده شده است:

تعداد کمی از جمهوری خواهان از آشوبگران 6 ژانویه حمایت می کنند – اما این سهم در حال افزایش است

با همه استقبال ترامپ از حمله 6 ژانویه – چه پیشنهادی برای عفو کسانی که به جنایات فدرال محکوم شده اند یا سرناد شدن در یک رویداد سیاسی توسط اغتشاشگران در آهنگی که از طریق خط تلفن زندان ضبط شده است – این آهنگ حتی در میان رای دهندگان جمهوری خواه محبوب نیست.

اما نظرات در حال نرم شدن هستند. یک نظرسنجی Economist/YouGov در حدود اول سال انجام شد – به زمان دومین سالگرد حمله – نشان داد که 49 درصد از جمهوری خواهان از رویدادهای کنگره در آن روز استقبال نکردند. این رقم نسبت به نظرسنجی هفته بعد از 6 ژانویه 25 امتیاز کاهش داشت.

اما تقریباً نیمی از جمهوری‌خواهانی که حمله 6 ژانویه را تأیید نکردند، هنوز به طور قابل‌توجهی بیشتر از 32 درصدی هستند که در جدیدترین نظرسنجی Economist/YouGov آن را تأیید کردند – که نسبت به 16 درصد بلافاصله پس از شورش افزایش یافته است.

جمهوری خواهان کمتر ترامپ را مسئول این حمله می دانند

شاید نپذیرفتن ترامپ از انتخابات 2020 بود که حامیان او را به واشنگتن آورد، اما اکثر جمهوری خواهان در مورد نقض کنگره به رئیس جمهور سابق اجازه می دهند.

در نظرسنجی دسامبر 2022 POLITICO/Morning Consult، 40 درصد از رأی دهندگان جمهوری خواه گفتند که ترامپ «اصلاً مسئولیتی در قبال «رویدادهایی که منجر به حمله گروهی از مردم به پلیس و نفوذ به ساختمان کاپیتول شد» ندارد، در حالی که 16 درصد دیگر گفتند که او خیلی مسئول نیست.

تنها 14 درصد از جمهوری خواهان ترامپ را برای 6 ژانویه “بسیار مسئول” توصیف کردند، در حالی که 45 درصد از کل رای دهندگان این رقم را داشتند. در مجموع، تنها 31 درصد از رای دهندگان جمهوری خواه گفتند که ترامپ “بسیار” یا “تا حدودی مسئول” است – حتی اگر 59 درصد از کل رای دهندگان این سطح از مسئولیت را به ترامپ اختصاص دهند.

جمهوری خواهان 6 ژانویه خستگی دارند

دسامبرگذشته، دانشگاه کوئینیپیاک از رای دهندگان خواست که بین دو جمله ای که بیشتر با آن موافق هستند یکی را انتخاب کنند: «توفان» به کاپیتول «حمله ای به دموکراسی بود که هرگز نباید فراموش شود» یا «از طوفان کاپیتول بیش از حد ساخته می شود»، «و وقت آن رسیده است که ادامه دهیم».

نتایج در میان رای دهندگان جمهوری خواه نامشخص بود: 79 درصد گفتند که زمان آن فرا رسیده است. فقط 16 درصد گفتند 6 ژانویه را نباید فراموش کرد.

اما این امر جمهوری خواهان را با رای دهندگان گسترده تر قرار می دهد. اکثر رأی دهندگان، 56 درصد، فکر می کنند که رویدادهای 6 ژانویه هرگز نباید فراموش شوند. تقریباً چهار نفر از هر 10، 39 درصد، فکر می‌کنند که زمان آن رسیده است که ادامه دهید. اعداد در میان رأی دهندگان مستقل مهم تقریباً یکسان است: 56 درصد می گویند که 6 ژانویه را نباید فراموش کرد. 38 درصد می گویند که زمان آن رسیده است.

رای دهندگان حزب جمهوری خواه رفتار ترامپ را جنایتکارانه نمی دانند

کوئینیپیاک همچنین از رای دهندگان پرسید که آیا “تلاش های ترامپ برای تغییر نتایج” انتخابات ریاست جمهوری 2020 جنایتکارانه است یا خیر؟ به طور کلی، نیمی از رای دهندگان، 50 درصد، می گویند که دارند، در حالی که 42 درصد می گویند ترامپ مرتکب جرمی نشده است.

اما تنها 9 درصد از جمهوری خواهان معتقد بودند که مانور ترامپ برای باقی ماندن در قدرت، علیرغم شکست در انتخابات، جرم محسوب می شود. تقریباً هشت نفر از 10 نفر یعنی 81 درصد گفتند که اقدامات ترامپ جنایتکارانه نیست.

تعداد کمی از جمهوری خواهان می گویند که 6 ژانویه بر رای آنها در سال 2024 تأثیر می گذارد – در هر صورت

در نظرسنجی دسامبر 2022 POLITICO/Morning Consult، تنها 16 درصد از رای دهندگان GOP گفتند که رویدادهای 6 ژانویه “تأثیر بزرگی” بر رای آنها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 خواهد داشت. با این حال، این می‌تواند شامل کادر کوچک اما واقعی جمهوری‌خواهان باشد که حمله به ساختمان کنگره را تأیید می‌کنند و از تلاش‌های ترامپ برای باقی ماندن رئیس‌جمهور علیرغم شکست در انتخابات حمایت می‌کنند.

(ترامپ که در نوامبر 2022 اعلام کرد که دوباره نامزد می شود، در زمان انجام نظرسنجی قبلاً یک نامزد اعلام شده بود.)

19 درصد دیگر از جمهوری‌خواهان گفتند که «تاثیری جزئی» خواهد داشت، در حالی که تقریباً دو نفر از هر سه، 65 درصد گفتند که اصلاً تأثیری نخواهد داشت.

به طور کلی، حدود یک سوم رأی دهندگان، یعنی 34 درصد، گفتند که 6 ژانویه تأثیر عمده ای خواهد داشت. اما بسیاری از آن‌ها دموکرات‌هایی هستند که تمایلی به عبور و رأی دادن به ترامپ ندارند. اکثریت اندکی از دموکرات ها، 53 درصد، گفتند که این امر تاثیر زیادی خواهد داشت.



منبع