اسرائیل و اردن توافق کردند که برای نجات رود اردن متحد شوند

در سال‌های اخیر، با افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی، آب‌های رودخانه اردن که زمانی سرازیر می‌شد، به قطره‌ای کاهش یافته است.

همکاری آب یکی از عناصر کلیدی پیمان صلح 1994 بین دو کشور بود، اما روابط سرد در دهه‌های گذشته تلاش‌ها برای افزایش عرضه آب به رودخانه اردن را پیچیده کرده است.

EcoPeace Middle East، یک گروه محیط زیست فرامرزی که همکاری اسرائیل، اردن و فلسطین را در زمینه مسائل آب ترویج کرده است، گفت که توافق برای احیای رودخانه اردن «یک اقدام حیاتی سازگاری با آب و هوا است که می تواند به بازگرداندن 50 درصد از تنوع زیستی از دست رفته کمک کند، زیرا از چندین دهه آلودگی و انحراف آب شیرین.»

طرحی که روز پنجشنبه اعلام شد در مورد جزئیات کوتاه است. بر اساس بیانیه دولت اسرائیل، اسرائیل و اردن قول داده اند با ایجاد تأسیسات تصفیه فاضلاب و ارتقای سیستم های فاضلاب برای جلوگیری از ریختن فاضلاب خام به آب های شهرهای حاشیه رودخانه، تلاش کنند آلودگی رودخانه ها را کاهش دهند.

اردن روز پنجشنبه گزارش داد که رواناب رودخانه تنها به 7 درصد از آنچه در گذشته بود کاهش یافته است. از آنجایی که آب آن به دریای مرده می رسد، دریاچه آب شور اکنون در حال ناپدید شدن است – سطح آن سالانه سه فوت کاهش می یابد.



منبع

اورشلیم (AP) – اسرائیل و اردن روز پنجشنبه در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل اعلامیه ای را برای حفظ و حفاظت از رودخانه مشترکشان اردن امضا کردند – آبراه مقدسی که به دلیل تغییرات آب و هوایی، آلودگی و سایر تهدیدها تقریباً خشک می شود.

این دو کشور همچنین هدف خود را ترویج کشاورزی پایدار، کنترل رواناب از مزارع مزارع و کاهش استفاده از سموم دفع آفات می‌دانند، بدون اینکه توضیحی در مورد چگونگی آن ارائه شود.

تامار زندبرگ وزیر حفاظت از محیط زیست گفت: پاکسازی آلاینده ها و خطرات، احیای جریان آب و تقویت اکوسیستم های طبیعی به ما کمک می کند تا با بحران آب و هوا آماده شویم و با آن سازگار شویم.

خبرگزاری دولتی پترا اردن گفت که این طرح امیدوار است منابع آب را افزایش دهد و فرصت های شغلی برای کسانی که در هر دو سوی رود اردن زندگی می کنند، از جمله فلسطینی ها، ایجاد کند.

این آبراه همچنین اردن را به شرق از کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل جدا می کند، که توسط اسرائیل در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف شد و فلسطینی ها به دنبال کشور مستقل آینده خود بودند. این رودخانه همچنین محل قرارگیری مکان‌های سنتی است که اعتقاد بر این است که عیسی در آنجا غسل تعمید داده شده است که درآمد گردشگری را برای هر دو کشور به همراه دارد.

این توافق که در COP27 در شرم الشیخ مصر به امضا رسید، جایی که رهبران جهان در حال بحث در مورد چگونگی کاهش تأثیرات فزاینده ناشی از تغییر آب و هوا هستند، نشان دهنده یک گام مهم، هرچند اولیه، در همکاری است.