ازدحام زمین لرزه ها در آتشفشان آلاسکا می تواند به معنای وقوع فوران باشد

تاناگا در واقع بخشی از یک مجموعه سه آتشفشانی در جزیره است. این بلندترین از این سه با 5925 فوت (1806 متر) است. در وسط قرار دارد و ساجاکا، یک آتشفشان 4443 فوتی در غرب آن قرار دارد. ساجاکا یک مخروط قدیمی‌تر داشت که با مخروط جدیدی که ظاهر شد به اقیانوس آرام شمالی سقوط کرد.

او گفت که صدها زمین لرزه کوچک رخ داده است که هیچ کدام بزرگتر از 2.75 ریشتر نبودند، اما آنها در زیر قله آتشفشان متمرکز شده اند.

رصدخانه در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ فوران شناخته شده ای از تاکاوانگا یا ساجاکا وجود ندارد. با این حال، کار میدانی نشان داده است که فوران هایی ممکن است از آن آتشفشان ها رخ داده باشد و به تاناگا نسبت داده شده باشد.



منبع

رصدخانه آتشفشانی آلاسکا می‌گوید در شرق تاناگا، آتشفشانی به طول 1449 متر تاکاوانگا قرار دارد که عمدتاً به جز چهار دهانه از یخ پوشیده شده است.

پاور گفت: «این بسیار متفاوت از آنچه می‌بینید، برای مثال، در هاوایی، کیلائوئا یا ماونا لوآ، جایی که این رودخانه‌های قرمز زیبای گدازه را می‌بینید که از کنار آتشفشان جاری می‌شوند، متفاوت است.

آخرین فوران شناخته شده برای تاناگا در سال 1914 بود. این فوران دو بار در اواخر دهه 1700 و بار دیگر در سال 1829 فوران کرد.

جان پاور، ژئوفیزیکدان تحقیقاتی در سازمان زمین شناسی ایالات متحده مستقر در آنکوریج در رصدخانه آتشفشانی آلاسکا، گفت: “ما شروع به دیدن زمین لرزه های زیادی کردیم که یکی پس از دیگری چندین بار در دقیقه رخ می دهند.”

اگر آتشفشان فوران کند، بزرگترین تهدید برای هواپیماها خواهد بود. آلوتی ها زیر مسیرهایی هستند که جت ها بین آمریکای شمالی و آسیا پرواز می کنند. خاکستر آتشفشانی زاویه دار و تیز است و می تواند باعث خاموش شدن موتور هواپیما شود. فوران های قبلی هم دارای ابرهای خاکستر و هم گدازه های چسبناکی بودند که بسیار آهسته از کوه دور می شوند، بسیار شبیه آنچه در کوه سنت هلن در ایالت واشنگتن در سال 1980 اتفاق افتاد.

این آتشفشان در جزیره‌ای خالی از سکنه در آلوتین‌های غربی، در حدود 1250 مایلی (2012 کیلومتری) جنوب غربی آنکوریج قرار دارد. هیچ اجتماع یا سازه‌ای در آنجا وجود ندارد، اما آداک، شهری با حدود 170 ساکن در جزیره‌ای دیگر، حدود 65 مایل (105 کیلومتر) دورتر است و می‌تواند خاکستر را ببیند.

او گفت: «اینکه آیا این منجر به فوران می‌شود یا نه، چیزی است که در این مقطع زمانی نمی‌توانیم بگوییم. “اما ما به اندازه کافی نگران این هستیم که رفته ایم و سطح هشدار را بالا برده ایم.”

او گفت: «هرکسی حدس می‌زند که این دور خاصی از فعالیت‌های زلزله ممکن است به کجا ختم شود».

انکوریج، آلاسکا (AP) – گروهی از زمین لرزه ها که در چند هفته گذشته رخ داده اند در آتشفشان دور افتاده آلاسکا که بیش از یک قرن خاموش بوده، شدت یافته است، که نشانه احتمالی فوران قریب الوقوع است.

رصدخانه آتشفشان آلاسکا در اواخر روز سه شنبه پس از شدت گرفتن زمین لرزه ها، سطح هشدار را برای آتشفشان تاناگا به وضعیت توصیه ای افزایش داد.

در حالی که افزایش نگرانی ایجاد می کند، او گفت که بسیاری از اوقات فعالیت زلزله بدون فوران کاهش می یابد.

پاور گفت: “این نشان می دهد که ما شاهد ناآرامی های قابل توجهی در آتشفشان هستیم.”