اروگوئه طرح ذوب و ساخت مجدد برنز نازی ها را کنار می گذارد

این عقاب در سال 2006 از کشتی نازی


منبع

عقاب برنزی قسمت عقب دریاسالار گراف اسپی، یک کشتی جنگی که در یکی از اولین درگیری های دریایی جنگ جهانی دوم شرکت داشت، تزئین کرده بود.

دولت آلمان وقتی پس از کشف آن، برای مدت کوتاهی در مونته ویدئو به نمایش درآمد و برلین از برگزاری نمایشگاه لوازم نازی ها ممانعت کرد، شکایت کرد.

رئیس‌جمهور اروگوئه روز یکشنبه گفت: مقامات اروگوئه طرح‌هایی را برای ذوب کردن یک عقاب برنزی کشف شده در کشتی غرق‌شده نازی‌ها و تبدیل آن به کبوتر صلح لغو می‌کنند.

این عقاب در سال 2006 از کشتی نازی “آدمیرال گراف اسپی” پس از تقریباً هفت دهه زیر آب (HO) کشف شد.

تا روز یکشنبه، رئیس‌جمهور خود را معکوس کرد و گفت: «اکثریت قاطعی وجود دارد که با این تصمیم موافق نیستند» تا عقاب را ذوب کرده و دوباره قالب‌گیری کند.

وی افزود: “و اگر کسی می خواهد صلح ایجاد کند، اولین کاری که باید انجام دهد این است که اتحاد ایجاد کند.” “معلوم است که این آن را ایجاد نکرده است”

این مجسمه در سال 2006 پس از 10 سال شکار پیدا شد، اما اینکه با آن چه باید کرد مدت هاست که محل بحث و جدل بوده است.

کاپیتان گراف اسپی، هانس لانگسدورف، کشتی جنگی – یکی از بزرگترین کشتی های رایش سوم – را در 17 دسامبر 1939 به دنبال نبرد ریور پلیت در سواحل اروگوئه غرق کرد.

رئیس جمهور لوئیس لاکال پو روز جمعه به خبرنگاران گفت که این “نماد خشونت و جنگ” به “نماد صلح و اتحاد” تبدیل خواهد شد.

در سال 2010، وزیر امور خارجه آلمان گفت که آرزوی او «جلوگیری از تجاری شدن بقایای نمادهای رژیم نازی» است و از فروش آن به کلکسیونرهای خصوصی، از ترس افتادن عقاب به دست هواداران نازی، جلوگیری کرد.

اما این طرح باعث نگرانی هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه سیاسی شد.

این عقاب برنزی با ابهت 350 کیلوگرم (771 پوند) و یک صلیب شکسته بین چنگال هایش، 17 سال پیش از یک ناوشکن آلمانی دوران جنگ جهانی دوم در سواحل اروگوئه کشف شد.