اردوغان ترکیه به یونان هشدار داد جزایر دریای اژه را غیرنظامی کند

یونان استدلال می کند که ترکیه عمداً معاهدات مربوط به نیروهای مسلح در جزایر شرقی خود را اشتباه تفسیر کرده است و ادعا می کند که پس از اقدامات خصمانه آنکارا، از جمله تهدید به جنگ برای مدت طولانی در صورت گسترش آب های سرزمینی خود، دلایل قانونی برای دفاع از خود دارد.

ترکیه مدعی است یونان با نقض معاهداتی که مجسمه های غیرمسلح جزایر را تضمین می کند، در دریای اژه حضور نظامی ایجاد کرده است. او استدلال می‌کند که جزایر به شرط غیرنظامی بودن به یونان واگذار شدند.

آنکارا، ترکیه (AP) – رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه به یونان هشدار داد که جزایر دریای اژه را غیرنظامی کند و گفت که با چنین اظهاراتی “شوخی نمی کند”.

هشدار اردوغان در بحبوحه تشدید بیشتر تنش ها بین متحدان ناتو که سابقه اختلاف بر سر طیفی از موضوعات مانند اکتشاف مواد معدنی در شرق دریای مدیترانه و ادعاهای رقیب در دریای اژه دارند، صورت می گیرد.

اردوغان گفت: ما به یونان هشدار می دهیم که از رویاها و اعمالی که پشیمان می شود و به خود می آید دوری کند. ترکیه از حقوق خود در قبال دریای اژه چشم پوشی نخواهد کرد، همانطور که از استفاده از حقوق خود بر اساس یک توافق بین المللی عقب نشینی نخواهد کرد.



Source link

اردوغان در آخرین روز مانور نظامی در نزدیکی ازمیر در سواحل دریای اژه از ترکیه گفت: «ما از یونان می‌خواهیم تسلیح جزایری را که وضعیت نظامی ندارند متوقف کند و طبق توافقات بین‌المللی عمل کند». “شوخی نمی کنم، جدی می گویم. این ملت مصمم است.