آنچه ترامپ وعده داده بود، بایدن به روش خودش به دنبال تحقق آن است

بایدن به آمریکایی ها می گوید که سیاست های او اقتصاد آمریکا را در دهه آینده تقویت خواهد کرد. 52 میلیارد دلار او برای تولید تراشه های کامپیوتری منجر به مجموعه ای از پیشگامی های کارخانه در آریزونا، آیداهو، نیویورک، کارولینای شمالی، اوهایو و تگزاس شد که تکمیل آن سال ها طول خواهد کشید. ایده این است که کمک های دولتی ریسک را کاهش می دهد و سرمایه گذاری این شرکت ها را در مناطقی که تقاضای جهانی بیشتر از عرضه های موجود است آسان تر می کند.

بر اساس نظرسنجی جدید آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی NORC، سه نفر از هر چهار آمریکایی اقتصاد را فقیر توصیف می‌کنند و تقریباً همین درصد می‌گویند که ایالات متحده در مسیر اشتباهی قرار دارد.

بایدن و تیم او می‌گویند که آمریکایی‌ها با اعلامیه‌هایی برای کارخانه‌های جدید تراشه‌های رایانه‌ای و حدود 6000 پروژه زیرساختی در دست اجرا، شاهد پیشرفت هستند.

یتس به عنوان مدرکی اشاره کرد که استراتژی امنیت ملی بایدن، ایالات متحده را به عنوان منافع مشترک با چین در رسیدگی به تغییرات آب و هوایی شناسایی می کند. او گفت که چین از این اولویت به نفع خود استفاده خواهد کرد زیرا تمایل بایدن به همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی مانع از رویارویی او با پکن مانند ترامپ شود.

یتس گفت: «ما فقط دست ضعیفی داریم.



منبع

با وضع قوانین جدید، بایدن در حال انجام این قمار است که بوروکراسی فدرال می تواند با موفقیت آن را اجرا کند و به وعده هایش عمل کند، از جمله پس از ترک ریاست.

دولت بایدن صادرات تراشه های کامپیوتری پیشرفته و تجهیزات نیمه هادی را محدود کرده است و به دلایل امنیت ملی استدلال می کند که چین از این فناوری برای نظارت و موشک های مافوق صوت استفاده می کند. این کشور همچنین با استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و چندین کشور اروپایی برای مقابله با نفوذ فزاینده چین، مشارکت عمیق تری ایجاد کرده است.

کاهش کلی مالیات از بین رفته است. دیگر ایمان بی‌بند و باری به تجارت آزاد با کشورهای غیردموکراسی وجود ندارد. کاخ سفید بایدن بیش از 1.7 تریلیون دلار را به این باور اختصاص داده است که ترکیبی از کمک‌های دولتی، سیاست‌های متمرکز و تخصص بوروکراتیک می‌تواند باعث رشد بلندمدت شود که طبقه متوسط ​​را بالا ببرد. این دیدگاه دولت گذشته را برعکس می کند که کاهش مقررات و مالیات ها باعث افزایش سرمایه گذاری توسط مشاغلی می شود که به سمت کارگران سرازیر می شوند.

با این حال، پس از دو سال ریاست جمهوری، این جو بایدن است که به این وعده ها عمل می کند. او به شوخی می گوید که پس از اینکه ترامپ صرفاً یک تقلید تقریبی از «هفته های زیرساختی» را مدیریت کرد، یک «دهه زیرساختی» ایجاد کرده است. پیروزی‌های قانونی او باعث جلب آرای وفاداران به ترامپ یا افزایش محبوبیت کلی او نمی‌شود. اما آنها منعکس کننده یک محور اصلی در نحوه تعامل دولت با اقتصاد در زمانی هستند که بسیاری از آمریکایی ها از رکود اقتصادی و کاهش گسترده تر ملی می ترسند.

دیز گفت: «من می‌خواهم از این پیش‌فرض اجتناب کنم که کاری که جو بایدن انجام داده این است که ایده‌های دونالد ترامپ را قبول کرده و آنها را به قانون تبدیل کند. کاری که پرزیدنت بایدن انجام داده است این است که دستور کار مبارزات انتخاباتی خود را در نظر گرفته و در واقع به آن عمل کرده است.

حامیان ترامپ کمک جداگانه 1.9 تریلیون دلاری بایدن در کمک به ویروس کرونا را عامل تحریک تورم می دانند، هرچند که شامل تقریباً 400 میلیارد دلار از پرداخت های مستقیمی است که رئیس جمهور سابق گفت آمریکایی ها باید دریافت کنند. آنها استدلال می‌کنند که اگر بایدن به جای حمایت هدفمند از بخش‌های فناوری و انرژی پاک، اقداماتی مانند اجازه دادن به همه کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری کامل در تجهیزات جدید را انجام دهد، اقتصاد ایالات متحده قوی‌تر می‌شود.

او گفت: «تامین مالی تراشه‌ها روشن می‌کند که ساخت و ساز و تولید تراشه به‌طور معنی‌داری در ایالات متحده تولید خواهد شد، بنابراین برای تأمین‌کنندگان صنعت تراشه، وضوح بیشتری دارند که تقاضا برای محصولاتشان بیشتر از آنچه در غیر این صورت بود خواهد بود. آنها را نیز تشویق به سرمایه گذاری کرده است.»

کریس میلر، استاد دانشگاه تافتس و نویسنده کتاب «جنگ تراشه‌ها»، گفت که این مشوق‌ها تنها کسری از هزینه ساخت کارخانه‌ها هستند. سازندگان تراشه و همچنین احتمالاً برای سازندگان خودرو، الکترونیک و لوازم خانگی که به طور فزاینده ای به تراشه ها متکی هستند.

رئیس جمهور فعلی و سابق در عرصه عمومی تقریباً با هم پیوند خورده اند. در آستانه اوت که بایدن قانون 280 میلیارد دلاری برای نیمه هادی ها و تحقیقات را امضا کرد، ماموران FBI به خانه ترامپ برای بازیابی اسناد طبقه بندی شده یورش بردند و این رویداد کاخ سفید را تحت الشعاع قرار داد. به طور مشابه، بایدن ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی پیش از انتخابات میان دوره ای نوامبر خواند، در حالی که جمهوری خواهان با ضربه زدن به رئیس جمهور به دلیل سطوح نگران کننده تورم، کمپین انتخاباتی خود را مورد انتقاد قرار دادند.

بایدن در اظهارات روز سه‌شنبه درباره تورم گفت: «می‌دانم که چند سال سخت برای آمریکایی‌های سخت‌کوش و همچنین برای مشاغل کوچک بوده است. اما نقاط روشنی در سرتاسر آمریکا وجود دارد که در آن ما شروع به دیدن تأثیر استراتژی اقتصادی خود کرده‌ایم و تازه شروع کرده‌ایم.»

اما حتی بدون در نظر گرفتن رکود ناشی از همه‌گیری، سابقه اقتصادی ترامپ با پوند فاصله زیادی داشت زیرا رشد وعده داده شده هرگز محقق نشد. تولیدکنندگان در سال 2019 قبل از شیوع ویروس کرونا، به جای تجدید حیات مداوم وعده داده شده توسط ترامپ، شروع به کاهش مشاغل کردند. کسری بودجه سالانه در دوران ترامپ بدتر شد، اما در دوران بایدن با کاهش کمک های همه گیر بهبود یافت.

دستیاران بایدن به سرعت می گویند که رئیس جمهور به جای عمل به وعده های ترامپ، به وعده های انتخاباتی خود عمل می کند. اما یکی از اولین اقدامات بایدن به عنوان رئیس جمهور در سال 2021، ارائه 1400 دلار به عنوان پرداخت مستقیم به آمریکایی ها به عنوان بخشی از بسته کمکی خود به ویروس کرونا بود. همراه با پرداخت 600 دلاری در بسته کمکی قبل از بایدن، این مبلغ با 2000 دلاری که ترامپ در غروب دوران ریاست جمهوری خود خواستار شد، مطابقت داشت، اگرچه او نتوانست آن را از طریق کنگره دریافت کند.

واشنگتن (AP) – دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور متعهد شد که زیرساخت های ایالات متحده را اصلاح کند. او متعهد شد که با چین مقابله کند و تولیدات آمریکایی را افزایش دهد. او گفت که کسری بودجه را کاهش خواهد داد و ثروتمندان را وادار خواهد کرد که سهم عادلانه مالیات خود را بپردازند.

برایان دیز، مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید، گفت: “یک استراتژی صنعتی وجود دارد که در واقع از سرمایه گذاری های عمومی برای هدایت سرمایه خصوصی بیشتر و نوآوری بیشتر در سنت تاریخی همه افراد از الکساندر همیلتون گرفته تا آبراهام لینکلن و جان اف کندی استفاده می کند.” “نتایج برای خود صحبت می کنند.”

با همه این‌ها، آمریکایی‌ها به بایدن نمرات پایینی در اقتصاد می‌دهند. تورم تابستان امسال از اوج 40 ساله خود کاهش یافته است، اما قیمت مصرف کننده هنوز 7.1 درصد نسبت به سال گذشته بالاتر است. فدرال رزرو در حال افزایش نرخ بهره معیار خود برای کاهش تورم است، چیزی که پیش بینی های خود نشان می دهد که باعث افزایش بیکاری در سال آینده می شود.

با وجود همه نگرانی‌های اقتصادی، تولید در دوران بایدن بهبود یافته است زیرا در مجموع 12.9 میلیون شغل در کارخانه ایجاد شده است که بیشترین میزان از دسامبر 2008 است. همانطور که بایدن سرمایه‌گذاری داخلی را تقویت کرد، او همچنین تلاش‌های دولت ترامپ را برای رقابت با چین گسترش داد و تعرفه‌های قبلی خود را حفظ کرد.

جیمز کارتر، مدیر سیاستگذاری در مؤسسه سیاست اول آمریکا، گفت: دستور کار دولت بایدن 180 درجه متفاوت است. مقررات بیشتر، مالیات‌های بالاتر، عدم کنترل مرزها و جنگ بر سر سوخت‌های فسیلی. این دو دولت متفاوت با دو رویکرد متفاوت است. یکی بازار آزاد و دیگری دولت بزرگ.»

کرت کمبل، “تزار آسیایی” بایدن در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که بسیاری از ابتکارات وزارت خارجه ترامپ در مورد چین در دوران ریاست جمهوری بایدن “پیگیری” شده است و در یک پنل ماه آوریل گفت که “از بسیاری جهات، این بالاترین ادای احترام به دولت قبلی است.

حامیان ترامپ همپوشانی کمی با بایدن می‌بینند، حتی اگر بودجه برای زیرساخت‌ها، تولید تراشه‌های رایانه‌ای و تحقیقات علمی بر اساس خطوط دو حزبی منتقل شود.

اما استیو یتس، کارشناس ارشد موسسه سیاست آمریکا اول و رئیس سابق رادیو آسیای آزاد، گفت که بایدن نشان نداده است که تاکیدی مشابه ترامپ بر چین داشته است.

بایدن خواهان صبر است.

این یک نقطه دشوار است، زیرا خود ترامپ فهمید که بحران های جهانی مانند یک بیماری همه گیر می تواند به سرعت پایه های یک دستور کار اقتصادی را خراب کند و باعث شود که مشاغل و رأی دهندگان اولویت ها را تغییر دهند. تضمین‌های کمی وجود دارد که اقتصاد طی 10 سال طبق پیش‌بینی‌های دولت رفتار کند، در حالی که سیاست‌های بایدن احتمالاً توسط اکثریت جمهوری‌خواه جدید مجلس به چالش کشیده می‌شود.