آمریکا می‌گوید F-16 تا پایان سال وارد اوکراین می‌شود


یک سخنگوی ارشد گفت که دولت بایدن انتظار دارد که جنگنده‌های F-16 ساخت آمریکا نزدیک پایان سال جاری میلادی به اوکراین برسند که نشان می‌دهد مقامات آمریکایی احساس فوریت جدیدی برای تحویل هر چه سریع‌تر هواپیماهای جنگی دارند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز پنجشنبه در فاکس نیوز گفت: «حالا ببینید، F-16 ها احتمالاً تا پایان سال به آنجا خواهند رسید». اما ارزیابی ما این نیست که F-16 ها به تنهایی برای تغییر روند در اینجا کافی باشند.

اوکراینی ها بیش از یک سال است که برای کمک به عقب راندن مهاجمان روسی از جت های جنگنده مدرن درخواست کرده اند. پرزیدنت جو بایدن در ماه مه از تلاش های بین المللی برای آموزش خلبانان اوکراینی در اف-16 حمایت کرد، اما ایالات متحده هنوز به طور رسمی برنامه آموزشی را که تحت محدودیت های صادراتی ضروری است، تایید نکرده است.

در این میان، ائتلافی متشکل از 11 کشور به رهبری دانمارک و هلند، گام‌های اولیه‌ای برای تحقق برنامه آموزشی برداشته‌اند. مقامات اروپایی هفته گذشته گفتند که امیدوارند در ماه آگوست آموزش را در دانمارک آغاز کنند و یک مرکز آموزشی نیز در رومانی راه اندازی خواهد شد. در عین حال، بریتانیا به زودی آموزش زبان انگلیسی را برای خلبانان اوکراینی آغاز خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های مطبوعات اوکراین، لاکهید مارتین، سازنده F-16، قصد دارد بر آموزش خلبانی از طریق یک پیمانکار فرعی به نام دراکن اینترنشنال نظارت کند.

با این حال، کشورها نسبت به ارسال F-16 از ناوگان خود به میدان نبرد پس از پایان آموزش تردید داشتند. به گفته یک مقام دفاعی نروژ، نروژ قصد دارد دو هواپیمای آموزشی برای اوکراینی‌ها بفرستد تا در مورد آنها یاد بگیرند، اما این موضوع به طور عمومی اعلام نشده است.

یک مقام آمریکایی که مانند مقام نروژی برای صحبت در مورد انتقال فناوری حساس ناشناس ماند، گفت: اظهارات کربی “آرزویانه” است، زیرا دولت همچنان در حال کار برای نهایی کردن برنامه های تحویل جت ها و آموزش خلبانان اوکراینی است.

این مقام افزود: ایالات متحده در تلاش است تا F-16 های اوکراین را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کند، اما مدتی طول می کشد. نه کربی و نه این مقام رسمی مشخص نکردند که کدام کشورها F-16 خود را ارسال خواهند کرد.

جدول زمانی تعیین شده توسط کربی سریعتر از آن چیزی است که مقامات اوکراینی پیش بینی کرده اند و نشان دهنده احساس فوریت جدیدی است. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه، در مصاحبه ای در 12 ژوئیه گفت که انتظار دارد اولین اف-16 تا پایان سه ماهه اول سال 2024 در آسمان اوکراین پرواز کند.

اظهارات کربی چند روز پس از آن بیان شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، مجبور شد به سوالاتی درباره اینکه آیا ایالات متحده متعهد به آموزش خلبانان جنگنده اوکراینی است، پاسخ دهد، پس از آن که پولیتیکو گزارش داد که اروپا هنوز منتظر تایید رسمی از سوی ایالات متحده است.

سالیوان تاکید کرد که رئیس‌جمهور قول داده است “هر زمان که شرکای اروپایی ما نیاز دارند” را برآورده کند.

او به سی ان ان گفت: «ایالات متحده مانعی برای اطمینان از ادامه آموزش F-16 نخواهد بود.

سالیوان گفت که مانع اصلی این است که شرکای اروپایی به چند هفته دیگر برای ایجاد زیرساخت های آموزشی لازم نیاز دارند. او به یک جدول زمانی خاص برای آموزش یا تحویل متعهد نشد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، شرکای غربی خود را تحت فشار قرار داده است که این جت ها را در اسرع وقت تحویل دهند. او هفته گذشته در آستانه نشست دفاعی ناتو در ویلنیوس، لیتوانی، همکاران خود را به دلیل تاخیر در ارسال هواپیما سرزنش کرد.

ما توافق کرده ایم، فشار آورده ایم و ائتلافی از کشورها داریم که آماده شروع آموزش خلبانان اوکراینی هستند. [But] هیچ برنامه ای برای ماموریت های آموزشی وجود ندارد و آنها آن را به تعویق می اندازند. من نمی دانم چرا آنها این کار را انجام می دهند.



منبع