آمریکا با اشاره به “رقابت با چین” دوباره به یونسکو می‌پیوندد

رئیس جمهور وقت، رونالد ریگان، ایالات متحده را در سال 1983 از یونسکو خارج کرد. در سال 2002، جورج دبلیو بوش این کشور را دوباره به کشور بازگرداند. در سال 2011، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت، طبق قانون موظف شد بودجه ایالات متحده برای این آژانس را پس از رای اعضای یونسکو به آن متوقف کند. به هیئت فلسطینی عضویت بدهد. دوباره دولت دونالد ترامپ آمریکا را به طور کامل خارج کرد از آژانس در سال 2018، و آن را تنها به عنوان یک ناظر به سازمان واگذار کرد و دلیل آن تعصب ادعایی علیه اسرائیل بود.

سازمان ملل – آژانس آموزش، علم و فرهنگ سازمان ملل متحد، یونسکو، در سراسر جهان به دلیل شناسایی رسمی مکان‌های میراث جهانی – مکان‌هایی مانند پارک ملی یلوستون و نشانه های بین المللی مانند اهرام مصر و تاج محل هند. اما آژانس سازمان ملل متحد مدت‌هاست که محل مناقشه سیاسی در واشنگتن بوده است و عضویت ایالات متحده برای دهه‌ها مجدداً در جریان بوده است، زیرا دولت‌های مختلف با اتهامات سوگیری دست و پنجه نرم می‌کنند.

برایان کمپ، فرماندار جورجیا قصد ندارد در سال 2024 نامزد شود، اما “همیشه درها باز و بسته می شوند”

دومین عامل مهم در پس تصمیم دولت بایدن برای پیوستن مجدد به یونسکو توسط جان باس معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت در ماه مارس توضیح داده شد، زمانی که وی گفت که اگر ایالات متحده تصمیم به پیوستن مجدد به یونسکو داشته باشد، “به ما کمک می کند تا به یک هزینه فرصت کلیدی رسیدگی کنیم. که غیبت ما در رقابت جهانی ما ایجاد می کند چین

رونالد اس. لادر، رئیس کنگره جهانی یهودیان، به سی بی اس نیوز گفت: «کنگره جهانی یهودیان و یونسکو برای ترویج آموزش و پروژه های یادبود هولوکاست در سطح جهان همکاری نزدیکی دارند. ما امیدواریم که با تجدید کمک ایالات متحده به یونسکو، منابع اضافی این سازمان را قادر می سازد تا این برنامه ها را با توسعه ابزارهای جدید گسترش دهد که نسل های آینده را قادر می سازد تا در مورد هولوکاست به روش های نوآورانه و موثر بیاموزند.

تصمیم دولت بایدن برای پیشنهاد طرحی برای ورود مجدد بر اساس عوامل متعددی از جمله معافیت کنگره آمریکا برای از سرگیری بودجه آژانس مورد نیاز بود.

پیشنهاد برای پیوستن مجدد ایالات متحده توسط ریچارد ورما، معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت و منابع، در نامه ای به آزولای ارائه شده است که توسط CBS News به دست آمده است، که می گوید دولت بایدن با کنگره برای ارائه 10 میلیون دلار به صورت خصوصی همکاری خواهد کرد. بودجه داوطلبانه، “در حمایت از برنامه یونسکو برای آموزش هولوکاست، ایمنی روزنامه نگاران، حفظ میراث فرهنگی در اوکراین، و آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی در آفریقا.”

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو در 12 ژوئن 2023، در مقر یونسکو در پاریس، برای اعلام درخواست ایالات متحده برای بازگشت به این موسسه، سخنرانی می کند. / اعتبار: آلن جوکارد/ خبرگزاری فرانسه/ گتی

ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران سازمان ملل روز سه‌شنبه به سی‌بی‌اس نیوز گفت: «دولت بایدن همیشه به صراحت اعلام کرده است که به افزایش نفوذ چین در سازمان ملل مشکوک است». تیم بایدن معتقد است که ترامپ با نگرش ضد سازمان ملل، زمینه‌های زیادی را به چین واگذار کرد. تصمیم برای پیوستن مجدد به یونسکو تنها آخرین نمونه از تصمیم ایالات متحده است که می‌تواند با مشارکت فعالانه در نهادهای سازمان ملل متحد به جای نشستن در آن، بیشتر برای مقابله با چین انجام دهد. حاشیه.”

آمریکا تایید کرد که چین از سال 2019 پایگاه جاسوسی در کوبا داشته است

منابع اضافی یونسکو را قادر می‌سازد تا بر اساس برنامه‌هایی که آزولای، یک تبعه فرانسوی یهودی با میراث مراکشی، این آژانس را ایجاد کرد، از جمله برنامه آموزشی هولوکاست و دستورالعمل‌هایی علیه یهودستیزی، ایجاد کند.

این یک تغییر بزرگ برای واشنگتن است، اما پیش از این اتفاق افتاده است.

“اگر ما واقعاً در مورد رقابت عصر دیجیتال با چین جدی باشیم، از دیدگاه من، در مجموعه ای روشن از علایق، نمی توانیم بیش از این در یکی از انجمن های کلیدی که در آن استانداردهای آموزشی برای آموزش و پرورش وجود دارد غیبت کنیم. باس گفت: علم و فناوری تنظیم شده است.

آدری آزولای، مدیرکل یونسکو در مقر این سازمان در پاریس گفت: «این یک اقدام قوی از اعتماد به یونسکو و چندجانبه گرایی است». آزولای در گفتگو با سی بی اس در مورد تصمیم دولت بایدن، یادداشتی به ایالات متحده اضافه کرد: «به خانه خوش آمدید».

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو سخنرانی می کند تا ایالات متحده را اعلام کند'  درخواست بازگشت به موسسه، در مقر یونسکو در پاریس، 12 ژوئن 2023. / اعتبار: ALAIN JOCARD/AFP/Getty



منبع

ایالات متحده همچنین این کمک را برای باقیمانده سال 2023 ارائه خواهد کرد و دولت از کنگره درخواست خواهد کرد که 150 میلیون دلار در سال 2024 برای پرداخت صورتحساب خود و کمک به معوقات ایالات متحده تخصیص دهد و به این کار ادامه دهد “تا زمانی که معوقات ایالات متحده به طور کامل حل شود” – تخمین زده می شود حدود 600 میلیون دلار باشد. پیشنهاد ایالات متحده همچنان باید در کنفرانس عمومی جولای اعضای یونسکو تایید شود.

یونسکو در بیانیه خود با اعلام مقاصد ایالات متحده گفت: «وزارت امور خارجه ایالات متحده در نامه‌ای به مدیرکل، از نحوه برخورد یونسکو در سال‌های اخیر با چالش‌های نوظهور، نوسازی مدیریت و کاهش تنش‌های سیاسی استقبال کرد. وی افزود که رهبر آژانس، آزولای، “میانجیگری هایی را رهبری کرد که کاهش تنش های سیاسی و دستیابی به اجماع در مورد حساس ترین موضوعات مانند خاورمیانه را ممکن ساخت.”