آمریکا اعتراض چین به ماموریت دریای چین جنوبی را رد کرد

نیروی دریایی اعلام کرد رزمناو موشک هدایت شونده یو اس اس چانسلرزویل روز سه شنبه «حقوق و آزادی های ناوبری را در دریای چین جنوبی در نزدیکی جزایر اسپراتلی، مطابق با قوانین بین المللی اعلام کرد».

نیروی دریایی اعلام کرد که ادعاهای دریایی گسترده چین تهدیدی جدی برای آزادی دریانوردی و پروازهای هوایی، تجارت آزاد و تجارت بدون مانع، و آزادی فرصت های اقتصادی برای کشورهای ساحلی دریای چین جنوبی است.

سرهنگ تیان جونلی، سخنگوی فرماندهی تئاتر جنوبی، گفت: «اقدامات ارتش آمریکا به طور جدی حاکمیت و امنیت چین را نقض کرده است، که این شواهد محکم دیگری برای پیگیری هژمونی ناوبری و نظامی‌سازی دریای چین جنوبی است.» گفتن

در ماه مارس، دریاسالار جان سی. آکیلینو، فرمانده آمریکایی اقیانوس آرام، به آسوشیتدپرس گفت که چین حداقل سه جزیره از چندین جزیره را که در آب‌های مورد مناقشه ساخته است با سیستم‌های موشکی ضد کشتی و ضدهوایی، تجهیزات لیزری و پارازیت به طور کامل نظامی کرده است. . او آن را به عنوان یک حرکت تهاجمی فزاینده توصیف کرد که همه کشورهایی را که در نزدیکی فعالیت می کنند تهدید می کند.

در حالی که ایالات متحده هیچ ادعایی در مورد این آبراه استراتژیک ندارد، جایی که تخمین زده می شود سالانه 5 تریلیون دلار ترانزیت تجارت جهانی در آن انجام می شود، اما گفته است که آزادی دریانوردی و پروازهای هوایی به نفع ملی آمریکا است. این دریا همچنین خانه ذخایر ماهیگیری غنی و منابع بالقوه انرژی و معدنی است.

این اتفاق اندکی پس از آن رخ داد که نیروی دریایی فیلیپین ادعا کرد که یک کشتی گارد ساحلی چین به زور بقایای موشک چینی را در حالی که ملوانان فیلیپینی در حال یدک‌کشیدن آن به جزیره خود بودند، ضبط کرده است.



منبع

سپس در ماه ژوئیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از چین خواست تا از حکم داوری سال 2016 پیروی کند که ادعاهای گسترده پکن در زمینه های تاریخی در دریای چین جنوبی را باطل کرد.

چین این اقدام را غیرقانونی خواند و گفت نیروهای دریایی و هوایی را برای صدور هشدار و خروج از کشتی بسیج کرده است.

درگیری های سرزمینی طولانی مدت دریای چین جنوبی که شامل چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی می شود، مدت هاست که به عنوان یک خط گسل ظریف در رقابت آمریکا و چین در منطقه تلقی می شود.

در اقدامی غیرمعمول، ناوگان هفتم نیروی دریایی، اعتراض چین به مأموریت روز سه‌شنبه را رد کرد و آن را «جدیدترین اقدام در یک رشته طولانی از اقدامات (چین) برای ارائه نادرست عملیات دریایی قانونی ایالات متحده و ادعای ادعاهای دریایی بیش از حد و نامشروع خود خواند. دریای چین جنوبی. چین تقریباً تمام این منطقه را مدعی است.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده در اوایل ماه جاری در بازدید از این منطقه بر تعهد واشنگتن برای دفاع از فیلیپین بر اساس معاهده دفاع متقابل 1951 تاکید کرد. او همچنین از کمک 7.5 میلیون دلاری اضافی به سازمان های مجری قانون دریایی فیلیپین خبر داد.

پکن (AP) – نیروی دریایی ایالات متحده روز سه‌شنبه اعتراضات پکن در مورد «عملیات آزادی ناوبری» انجام شده در نزدیکی جزیره‌ای تحت کنترل چین در دریای چین جنوبی را رد کرد و در آخرین حادثه توجه جدیدی به یکی از نقاط اشتعال نظامی بالقوه جهان جلب شد.

تیان گفت: «چین حاکمیت غیرقابل انکاری بر جزایر دریای چین جنوبی و آب های مجاور آنها دارد.

در این بیانیه آمده است: «تا زمانی که برخی کشورها به ادعا و اعمال محدودیت‌هایی برای حقوقی که فراتر از اختیارات آنها بر اساس قوانین بین‌المللی است، ادامه دهند، ایالات متحده به دفاع از حقوق و آزادی‌های دریا که برای همه تضمین شده است، ادامه خواهد داد».